FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena,
jag har lite problem med att mina hemsidor slöar ner. Vet inte vad det beror på, har egentligen inget speciellt på dem. En ganska stor bakgrundsbild (1,4Mb), men det är ju inte så mycket att klaga på egentligen. Tänkte som första steg minska den. I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få... Använder Loopia som webhotell och gör mina sidor i wordpress. (nej, jag är inte den mest kunnige inom webdesign ännu.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte något konstigt säger du så har du något som skulle ta 10minuter att få ner på trött modemlina.
Använd funktionen i chrome eller firebug eller något verktyg för att få fram en laddningstider för vardera resurs. Tar din bakgrund längst tid eller är det något annat den står och stampar på? Kanske är dåligt optimerad wordpress med för mycket junk plugins. Har du cache funktion? Edit: kan väll säga att funktionen jag menar i chrome etc är vattenfallsfunktionen så du ser vad varje bild,css,filer i allmänt tar att få presenterat i webbläsaren. Senast redigerad av BarateaU den 2014-09-04 klockan 09:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är det sidan i din signatur så skulle jag börja med att optimera bilderna, därefter se över javascripten. Slå ihop de till en eller två filer och flytta så mycket som möjligt till footern. Få bort querysträngarna som motverkar att de cacheas.
Det kan göras med exempelvis gulp.js, en enligt mig enklare metod för att få jobbet gjort än grunt. Här kan du testa din sida och få ytterligare förslag: https://developers.google.com/speed/...%2F&tab=mobile |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Read Only
|
Om jag var du så skulle jag skippa WP, för det är alltid segt som skit. (Även med cache plugin). När jag gör sites så är det native utan cms eller en lightweight cms. WP är ett relativt stort säkerhetshål med om man inte uppdaterar den regelbundet
![]() De flesta som kör WP, gör det i onödan bara för att det är så lätt att bygga siten manuellt. Kolla också ditt koppel till DBn för felet kan ligga där ibland om man har hosting på Binero tex Det är mitt råd, inga flames tack ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kombinera CSS filer.
Kombinera JS filer. Sätt expiry headers på statiska filer så att dom cachas. Slå på gzip-komprimering. Lägg den JS som går i footern. Optimera bilderna. Minifiera css och js. Om du kör Wordpress kan du få mycket fixat enkelt med W3 Total Cache. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Tack för alla tipsen. Nej, det är en annan liknande sida som jag håller på med just nu.
Ska ta alla tips i beaktande. Dock var flera av dem så avancerade att det kommer ta ett tag för mig innan jag riktigt förstår vad de innebär. =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Håller inte med, wp är ruskigt enkelt och sköter uppdateringar automa(t/g)iskt numer. Dock brukar jag ha som vana att sätta wp's paths statiskt istället för att slå mot databasen vid varje request. Det brukar göra resultat. Bara för att skryta lite, ett speedtest på den senaste wp-siten vi lanserade i vintras: https://twitter.com/jimmitjoo/status...124416/photo/1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bakgrundsbilder kan repeteras så känns lite onödigt att dra upp ett mönster i 1920x1080 pixlar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|