FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag är med om detta med var och varannan kund.
Ett avtal skrivs där betalningsvillkoret sätts till 10 dagar. Kunden godkänner avtalet och även fakturan när den skickas över. Tiden går och 20 dagar efter fakturan skickades ut så är inget betalt. Efter kontakt med kund och frågan varför fakturan inte är betald så får man följande svar. Citat:
Någon mer som har samma problem? Hur brukar ni lösa de? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
på mitt gamla jobb var det så att vi hade en ekonom som kom in i slutet på varje månad för att betala av alla räkningar/fakturor. Eftersom de hade bara råd med att ha ekonomen 1 dag i månaden.
Detta gjorde att fakturor med betalningsvillkor 30 dagar eller mindre betaldes inte ut förens slutet av månaden. även om det tillkom dröjsmålsränta, så var det billigare än att in ekonomen en dag extra. Jag gissar på att det är små företag du fakturerar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ingår man i avtal på 10 dagar så ska det vara 10 dagar.
Det du kan göra är att skicka en påminnelse med påminnelseavgift för de har ju "glömt att betala i tid". Men om det händer gång på gång, och du klarar dig utan denna kund, så hade jag slutat ta emot uppdrag från kunden. Citat:
Senast redigerad av Kimppa den 2014-04-23 klockan 12:56 Anledning: svara på naak |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det normala är att ha 30 dagar netto som betalningsvillkor vid kreditaffärer.
Det är mycket ovanligt med 10 dagar netto. Om det verkligen är viktigt att ha 10 dagar netto så måste du vara mycket tydlig med det innan avtalet skrivs. Själv brukar jag undvika att göra affärer på annat än 30 dagar netto i synnerhet mot leverantörer. Dvs endera betalar jag med kort på en gång eller så får det bli 30 dagar netto. Samma sak brukar jag tillämpa mot kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Om man nu vill få in pengarna på 10 dagar får du köra hårdare avtal. Skriv att pris är rabatterat vid betalning inom 10 dagar. Därefter 10% dyrare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
10 dagar avviker kraftigt från vad som är brukligt som kredittid, så därför behöver man vara extra tydlig om man vill att det ska respekteras av kunderna.
Jag försökte själv (som konsult) att använda 20 dagar men kunderna vägrade gå med på det så jag var tvungen att gå med på 30 dagar för att kunderna skulle gå med på avtalet, annars hade jag tappat uppdraget. Har du verkligen skriftligt avtal medkunden om 10 dagar? Har du inte skriftligt avtal så kan kunden hävda räntelagens 30 dagar. Det räcker inte med ett kryss i en ruta på ett webbformulär, det är inget "riktigt" avtal i och med att det inte finns en underskrift original. Bevisbördan är din som leverantör. Med reservation för att jag inte har en aning om hur avtalet har ingåtts eller formulerats. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
- Vad är det för typ av Tjänst/vara? - Hur stort belopp är det frågan om? - Hur stor andel av omsättningen står just denna kund för? - Är det en "stor" betydelsefull kund eller är det en obetydlig kund som du kan avvara? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|