Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Innehavare förlorar 24 domännamn genom ATF tvist

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-13, 13:53 #21
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är idag ganska många ungdomar som registrerar domäner (oavsett om de sedan står på dem själva eller inte) och många av dessa har inte så bra koll på vad som gäller. Där tycker jag att de stora registrarerna (webbhotellen) bör ta ett större ansvar när det gäller att informera och utbilda. Det underlättar för dessa ungdomar (och något äldre nybörjare) i framtiden. Alla dessa domänreor lockar personer att registrera fler domäner av alla slag, inklusive sådana som innehåller varumärken.
Är det hela jordens undergång om någon av dessa bulkregistrerade domäner slutar upp i en tvist då? Inte för att jag förespråkar att man ska syssla med domäntvister då det kostar .SE massa pengar, men dessa ungdomar skulle nog lära sig väldigt mycket av att föra dialog med riktiga jurister och sen eventuellt behöva samla underlag och besvara ansökan. Learn by doing
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-13, 16:46 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Är det hela jordens undergång om någon av dessa bulkregistrerade domäner slutar upp i en tvist då? Inte för att jag förespråkar att man ska syssla med domäntvister då det kostar .SE massa pengar, men dessa ungdomar skulle nog lära sig väldigt mycket av att föra dialog med riktiga jurister och sen eventuellt behöva samla underlag och besvara ansökan. Learn by doing
Nej, i jämförelse med jordens undergång är väl allt vi sysslar med här tämligen meningslöst Just att det kostar .SE pengar tycker jag är en god anledning till att försöka göra något åt det hela. Visst kan man lära sig något av en tvist också men det är å andra sidan dumt att landa där i onödan.
Oläst 2014-01-13, 17:11 #23
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
För de nya toppdomänerna finns ju en varningsfunktion i alla fall. Förutom förtursregistrering går även en varning ut till varumärkesinnehavare som finns med i Trademark Clearinghouse vid nyreg.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-13, 17:37 #24
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
För de nya toppdomänerna finns ju en varningsfunktion i alla fall. Förutom förtursregistrering går även en varning ut till varumärkesinnehavare som finns med i Trademark Clearinghouse vid nyreg.
Som jag förstått det är det på exakt matchning av deras vanligen använda domän och varumärke.

Dvs t.ex. ica.guru och inte icaab.guru, icafood.guru, medical.guru eller communication.guru...
Oläst 2014-01-13, 18:46 #25
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Rent allmänt så kan jag tycka att ganska många registrerar domäner med minst sagt låg potential för framtida spekulation. Ibland förstår jag inte hur man tänkt att dessa skall kunna generera profit. Man kan exempelvis se de mest märkliga domännamnen på diverse snapback-tjänster.

Det är möjligt att jag underskattar potentialen...
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-13, 20:09 #26
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Rent allmänt så kan jag tycka att ganska många registrerar domäner med minst sagt låg potential för framtida spekulation. Ibland förstår jag inte hur man tänkt att dessa skall kunna generera profit. Man kan exempelvis se de mest märkliga domännamnen på diverse snapback-tjänster.

Det är möjligt att jag underskattar potentialen...
Det är nog inte alla gånger folk tänker efter innan man registrerar domäner.. det är väl inte för inte som det kallas domänpundare?

Det är nog tyvärr inte särskilt många som lyckas generera profit nuförtiden, väldigt få av de som droppar har ju nån type-in trafik att tala om. Vissa går väl att sälja, använda för SEO eller göra MFA siter av...

Tittar man på snapkonkurrens i förhållande till värde så är nog .SE en av de absolut sämsta toppdomänerna att hålla på med....
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017