FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
På vilket sätt då menar du? Det är på det viset de flesta av dagens nationsgränser kommit till och nationsgränser kommer sannolikt att förändras på det viset även i framtiden i viss utsträckning. I princip all privatägd mark har minst en gång tillskansats medelst våld. Jag menade naturligtvis inte att man inte ska respektera dagens gränser vilket jag också skrev. Vi måste trots allt utgå från hur det ser ut just nu. Protektionism och egoism kommer däremot i slutändan leda till ännu fler väpnade konflikter i framtiden och det är nog inget ens SD eller andra negativa krafter i samhället önskar sig i julklapp. När/om människor börjar bli desperata (vilket alla djur, inklusive människor, blir av konflikter, stress, resursbrist och överbefolkning) så är knappast Sverige ett land som kommer att bevaras.
Läs gärna en gång till. Meningen inleds med "i teorin", det är alltså ingenting som kan omsättas i praktiken idag, däremot är det något man måste ha med sig när man resonerar kring sådana frågor. Jag talade inte specifikt om illegala invandrare. Och, nej, lagar ska inte efterlevas till varje pris. På 1700-talet anser jag att svenska medborgare av samma kön hade rätt att ha sex med varandra oavsett vad lagen sa. Om ett land stiftar lagar som säger att människor av en viss etnicitet inte får vistas i städerna efter kl. 19 på kvällen så anser jag att denna lag är okej att bryta mot. Om ett land säger att dess invånare inte får lämna landet så anser jag att denna lag är okej att bryta mot. Grundläggande mänskliga rättigheter får aldrig tillåtas avtalas bort av något land. Internationell rätt, EU, FN, AU och andra internationella sammanslutningar är bra inledande steg i rätt riktning mot en enda enad nation med gemensam lagstiftning åtminstone i viktigare frågor.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-21 klockan 20:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jag känner ett par personer som har gått igenom helvetet ifråga. Riktigt bra människor som verkligen velat bidra. Människor som städat utbrända hus utan skyddsutrustning för skitlön eller som sålt godis bit för bit på gatan för att kunna ha tak över huvudet. Människor som förlitar sig på tjänster och gentjänster när de blir utslängda eller inte har någon mat. Människor som inte vågar ta tåget för att polisen kan göra razzior där. Människor som inte haft tillgång till sjukvård utan frågat bekanta helt utan sjukvårdsutbildning. Människor som har arbete men inte får göra det lagligt. Människor som lyckats smyga sig in ett riktigt jobb i ett par veckor innan det där med kontrakten måste klaras upp och därmed förlorat sitt uppehälle för att de inte har rätt papper. De där papprena som betyder skillnaden mellan ett värdigt eller ovärdigt liv. Det handlar i de flesta fallen om att ge möjligheter, inte om att stödja. Det handlar om att se potential i människor istället för problem. Det handlar om att se en människa för en människa. De där, de som alltid måste gömma sig, de behöver .
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du kan betala privat sjukvårdsförsäkring för få sjukvård eller betala fullt pris, om man jobbat svart eller inte betalar full nivå av skatt som täcker full välfärd är det rimlig man får klara sig själv och betala allt själv. Och är man i ett land olagligt så begår man brott, på dig låter det nästan att det hade varit okej med våldtäkt bara för man är så ful och inte kan få sex på annat vis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Lika självklart som det är upp till vårt demokrati att stifta lagar rörande våldtäkt. PS. Våldtäktsdömda svenska medborgare får också sjukvård vid behov, oftast till kraftigt reducerat pris.
![]() |
Svara |
|
|