Citat:
Ursprungligen postat av Sians
Förlåt om jag var otydlig, menar artister med skivbolag. Och då hela sättet att konsumera musik på förändrats så tjänar skivbolagen fortfarande pengar medan artisterna inte gör detta, på streamad musik.
Skivbolagschefer klagade i flera år på att deras artister inte tjänade några pengar tack vare piratkopieringen. Sedan dök Spotify och liknande tjänster upp, vilket inbringade pengar till skivbolagen (men inte till artisterna) och helt plötsligt slutade de stora skivbolagen att klaga på piratkopieringen i samma omfattning.
Därför har även många artister brutit sig loss från de stora skivbolagen för att starta egna så att de, förutom att få större frihet, även kan börja tjäna pengar på sin musik igen.
|
Det är väl ändå inte så många som bryter sig loss från de stora skivbolagen? Att man oftare startar egna etiketter och dylikt tror jag inte har påverkats särskilt mycket alls av streamingtjänsterna utan det är en utveckling som fortgått sedan längre tillbaka. Man samarbetar i princip alltid med majorbolagen ändå när det gäller distribution och marknadsföring så i praktiken blir det ingen enorm skillnad. Att man gör som Metallica och köper loss hela sin katalog hör definitivt till ovanligheterna.
Spotify var helt enkelt tvungna att ge de fyra stora skivbolagen en större del av kakan för att ens kunna starta företaget men det kanske också blir deras död till slut. Jag hoppas faktiskt det så att en ny aktör med en mer rättvis affärsmodell kan ta över.
Finns det någon seriös undersökning som har studerat hur enskilda artisters och skivbolags intäkter förändrats sedan Spotify och andra streamingaktörer kom med i bilden (med hänsyn till minskad illegal nedladdning förstås)? Spotify är ju väldigt motvilliga när det gäller att tala om hur ersättningarna ser ut så jag förmodar att det är svårt att genomföra. Det har nog inte så mycket med rädsla för konkurrenterna att göra utan att de inte vill stöta sig med skivbolag och artister då jag misstänker att det är ett väldigt orättvist system som man anpassat allteftersom för att få så många som möjligt av VIP-gästerna att stanna kvar.