Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hyra programmerare, betala först eller senare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-17, 17:29 #1
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vem har pratat om en hemsida? En webbsida kanske man kan fixa på ett par dagar. Men det kallar inte jag för utveckling. Det är väl mer webbdesign.

Jag pratar om normala konsultuppdrag som systemutvecklare.
Ja, jag kanske drog lite förhastade slutsatser, men jag antog att det var något webbrelaterat eftersom det ändå är webmaster network han frågar.

Han säger förvisso att det "handlar om ett ganska stort belopp", men min gissning är att det inte är ens i närheten av de 300 000 som du anser vara minimum.

Citat:
Det är högst onormalt att jobba med konsultuppdrag som utvecklare som är så korta som en månad eller kortare. Jag ser ibland att man söker utvecklare för uppdrag på 2-3 månader men det är oftast kompletteringar av befintliga applikationer. Man hinner inte bygga kvalitativa applikationer från scratch med arkitektur, krav m.m. på så kort tid.
Varför måste man bygga system ifrån scratch?
Allt som oftast finns det bra ramverk, klassbibliotek och andra komponenter att bygga vidare på vilket förkortar tiden avsevärt. Det är få gånger det är nödvändigt att bygga från scratch eftersom de allra flesta problem redan har lösts av någon annan tidigare. Använder man ett bra ramverk får man väldigt mycket gratis utan att bygga in sig i ett hörn och får bra kontroll över koden.

Citat:
Jag har vid ett tillfälle försökt mig på att bygga ett system med en befintlig databas på så kort tid som 2 veckor men det gick inte alls, för kunden hann inte ens skriva ner sina krav på den tiden. Kunden kom fram med ett första utkast på den sista dagen av de 10 kalenderdagar som stod tillbuds för projektet. Jag fick gissa mig fram de första 9 dagarna och försöka diskutera muntligt men det var svårt för det fanns ingen dokumentation att utgå ifrån och beställaren hade inte koll på vare sig verksamhetens krav eller tekniken alls. (Den ordinarie utvecklaren var på semester, all kunskap om krav och teknik fanns i hans huvud, ingen dokumentation).

Det var hos ett stort företag så de hade en IT-drift och en egen utvecklings-avdelning, men kommunikationen fungerade inte mellan dem.

Projektet havererade. Som inhyrd konsult kan man inte trolla, även om man jobbar dygnet runt och bjuder till med sitt yttersta.
Här låter det som problemet framförallt var brist på kommunikation och tydlighet emot kunden samt stora brister i hela processen och planeringen. Ja, brister i det mesta som krävs för ett bra utvecklingsarbete helt enkelt och verkar inte ha så mycket att göra med själva tidsramen i det här fallet. Visst korta projekt är betydligt mer känsliga för sånt här så det gäller att vara disciplinerad som utvecklare och att ställa krav på kunden för att man ska kunna leverera det man lovar. Det gäller helt enkelt att vara tydlig med vad som krävs av kunden för att man ska kunna hålla sig till tidsplanen. Om kunden inte levererar sin del i tid så ska kunden inte heller kunna förvänta sig att man som utvecklare ska kunna det. Det här bör tas upp med kunden tidigt och helst regleras i ett avtal för att undvika missförstånd och missnöjdhet.

Att betala 800 kr/h för att någons ska sitta och gissa i 9 dagar skulle i alla fall inte jag ställa upp på. Men det kanske bara är jag? Jag ser det som ditt ansvar som utvecklare att ta reda på det du behöver för att kunna leverera enligt det du lovat. Det gäller som sagt bara att man är tydlig med det från början, dvs innan man lovar något, för då brukar kunden få full förståelse för det.

Det går absolut att leverera ett enkelt system på två veckor om man redan har en databas och allt annat man behöver för att man ska få ett bra fokus och ett bra flyt i utvecklingen. Frågan är ju bara vad systemet ska kunna göra och vilka krav som finns?
Är budgeten låg får man helt enkelt vara så flexibel att man levererar det bästa man kan på den tiden. Man får vad man betalar för och det gäller vara tydligt även med det och lägga sig på en lagom nivå i förhållande till budgeten. Om kunden förväntar sig underverk till ett orimligt pris gör man bäst i att tacka nej till uppdraget.

Senast redigerad av pelmered den 2013-09-17 klockan 17:35
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017