FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog säga att de allra flesta projekt är på under 3 månader och det är relativt få företag som skulle betala över 100 000 för en hemsida. Huvuddelen av alla företag som vill ha en hemsida är beredda att betala mellan 10.000 och 50.000 för en hemsida.
Det går att göra bra sidor även med den budgeten, men det gäller ju att man håller det hyfsat enkelt och att man inte bygger ifrån scratch i varje projekt. Det blir kanske inte blir helt perfekt, men det kanske blir 95% perfekt. De flesta företagen är inte beredda att betala det dubbla för att komma upp i 98%. En sida blir aldrig helt perfekt oavsett hur mycket tid man lägger ned. När man färdigställt en hemsida till perfektion har kraven och önskemålen redan ändrats något. Det gäller helt enkelt att nöja sig så att man landar på en nivå som lagom för kunden när det gäller både prislapp och slutresultat. Det här är den verkligheten de flesta i webbranchen lever i. Det måste du väl inse också Conny? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag pratar om normala konsultuppdrag som systemutvecklare. Det är högst onormalt att jobba med konsultuppdrag som utvecklare som är så korta som en månad eller kortare. Jag ser ibland att man söker utvecklare för uppdrag på 2-3 månader men det är oftast kompletteringar av befintliga applikationer. Man hinner inte bygga kvalitativa applikationer från scratch med arkitektur, krav m.m. på så kort tid. Jag har vid ett tillfälle försökt mig på att bygga ett system med en befintlig databas på så kort tid som 2 veckor men det gick inte alls, för kunden hann inte ens skriva ner sina krav på den tiden. Kunden kom fram med ett första utkast på den sista dagen av de 10 kalenderdagar som stod tillbuds för projektet. Jag fick gissa mig fram de första 9 dagarna och försöka diskutera muntligt men det var svårt för det fanns ingen dokumentation att utgå ifrån och beställaren hade inte koll på vare sig verksamhetens krav eller tekniken alls. (Den ordinarie utvecklaren var på semester, all kunskap om krav och teknik fanns i hans huvud, ingen dokumentation). Det var hos ett stort företag så de hade en IT-drift och en egen utvecklings-avdelning, men kommunikationen fungerade inte mellan dem. Projektet havererade. Som inhyrd konsult kan man inte trolla, även om man jobbar dygnet runt och bjuder till med sitt yttersta. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-09-15 klockan 23:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Han säger förvisso att det "handlar om ett ganska stort belopp", men min gissning är att det inte är ens i närheten av de 300 000 som du anser vara minimum. Citat:
Allt som oftast finns det bra ramverk, klassbibliotek och andra komponenter att bygga vidare på vilket förkortar tiden avsevärt. Det är få gånger det är nödvändigt att bygga från scratch eftersom de allra flesta problem redan har lösts av någon annan tidigare. Använder man ett bra ramverk får man väldigt mycket gratis utan att bygga in sig i ett hörn och får bra kontroll över koden. Citat:
Att betala 800 kr/h för att någons ska sitta och gissa i 9 dagar skulle i alla fall inte jag ställa upp på. Men det kanske bara är jag? Jag ser det som ditt ansvar som utvecklare att ta reda på det du behöver för att kunna leverera enligt det du lovat. Det gäller som sagt bara att man är tydlig med det från början, dvs innan man lovar något, för då brukar kunden få full förståelse för det. Det går absolut att leverera ett enkelt system på två veckor om man redan har en databas och allt annat man behöver för att man ska få ett bra fokus och ett bra flyt i utvecklingen. Frågan är ju bara vad systemet ska kunna göra och vilka krav som finns? Är budgeten låg får man helt enkelt vara så flexibel att man levererar det bästa man kan på den tiden. Man får vad man betalar för och det gäller vara tydligt även med det och lägga sig på en lagom nivå i förhållande till budgeten. Om kunden förväntar sig underverk till ett orimligt pris gör man bäst i att tacka nej till uppdraget. Senast redigerad av pelmered den 2013-09-17 klockan 17:35 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|