Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Malta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-26, 01:59 #51
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Ni som bor där nere. Kan inte ni fixa en träff om några månader och visa runt lite, berätta om livet och visa vart man ska söka sig? Jag har haft Malta i tankarna skit länge men aldrig "vågat" sticka från Sverige. Är rädd för att bli "ensam" där nere och längta hem, typ. Så hade man åkt ner där med sambon (är numera sambo) så kunde man mötas upp nga st och fått en rundvandring en heldag!
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-26, 09:16 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Loco Visa inlägg
Jag skulle nog klassa någon som har en månadsinkomst på €5000 eller möjlighet att sätta upp sådan bolagstrukturer en höginkomsttagare. Tanken var väl mer om det kunde vara intressant för de flesta som vistas här på WN vilket förvisso är webmasters men troligen inte på den nivån.

Fast en lägre arbetsgivaravgift gör det ju intressant.
Det beror väl lite på. Driver du eget företag, t.ex. en vanlig enskild firma, så är ju €5000 inte att beteckna som någon hög inkomst utan snarare en minimumnivå (med svenska mått då).

Hur är det med sjukvården där nere? Det är privatkliniker som gäller antar jag?

Hur fungerar det med pension för er som skrivit er där? Behöver ni finansiera den själva till största delen? Då måste man ta med den kostnaden i beräkningarna också, annars gör man bort sig rejält.
Oläst 2012-02-26, 10:45 #53
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Loco Loco är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det beror väl lite på. Driver du eget företag, t.ex. en vanlig enskild firma, så är ju €5000 inte att beteckna som någon hög inkomst utan snarare en minimumnivå (med svenska mått då).
Tar du ut en månadslön på €5000 (~44000SEK) Brutto så har du passerat nedre gränsen för statlig skatt med råge och sniffar på den övre gränsen och hamnar väl skattemässigt någonstans på 50% inkomsskatt (i Sverige).

I min värld är man höginkomsttagare då (jag säger inte att man är rik), det beror väl kanske på var man bor och vilka utgifter man har men fråga en sjuksyrra på en mindre ort vad hon anser

Eller menar du att det är skillnad på lön och lön (EF vs Anställd)?
Loco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-26, 11:16 #54
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Saken är ju att man vill få ut MINST 5000-6000EUR NETTO, i Sverige skulle du inte få ut någon knappt efter all skatt på den summan. Runt 1 miljon netto inkomst per år är en rimlig summa anser jag.

Jag räknade lite igår, kom fram till om du är riktig höginkomsttagare i Sverige och har eget företag och tar ut det som lön och sedan köper bensin för pengarna så kom du upp i drygt 85% i faktiskt skatt.

Är dålig när det gäller pension, tror att den statliga pension från Sverige går ner till en skattesatts på 25% om du är skriven i Malta.

Men största minskning av skatt är på privata pensioner du ska tjäna, osäker hur det är med tjänstepension.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-29, 11:54 #55
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag räknade lite igår, kom fram till om du är riktig höginkomsttagare i Sverige och har eget företag och tar ut det som lön och sedan köper bensin för pengarna så kom du upp i drygt 85% i faktiskt skatt.
Varför inte räkna på att du köper cigaretter eller sprit för pengarna så borde du få fram en ännu högre skattesats....
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 23:35 #56
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Lånar tråden liten.

Funderar också på att flytta till Malta med flickvännen. Största anledningen är just pga för höga skatter här i sverige (drar in mellan 7000-10000 dollar i månaden och får skatta bort över hälften av pengarna som jag drar in via bloggen, observera att jag inte har några problem med att skatta 30% men när det kommer till att man ska skaffa över hälften av inkomsten så får det fan va nog).
sedan skadar det ju inte heller att Malta har 300 soldagar per år!

nu är jag inte så pass insatt i det hela men hört att bolagsskatten ligger på 5% för utlänningar som driver en firma på Malta. är detta något man måste ansöka om? för när jag googla på detta så verkar bolagsskatten vara på 30%

Är det något man ska tänka på innan man flyttar till Malta?

Senast redigerad av phattrance den 2012-10-31 klockan 23:37
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 16:36 #57
Jesper Ribackas avatar
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2012
Jesper Ribacka Jesper Ribacka är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jesper Ribackas avatar

Reg.datum: Oct 2012
Funderar på att åka ner med tjejen i 1 vecka för att spana lite hur Malta är. Tar gärna emot tips på bra hotell som man kan bo på.

Har ingen direkt budget så tar emot alla förslag
Jesper Ribacka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-26, 16:54 #58

Var i Malta vill du bo?

Vill du bo i St Julians så har du Hilton, Sliema så har du Fortina Hotell.

Mdina så har Xara Palace. Xara Palace har bara 16-20 rum något och väljer du bättre sviten så får du egen jacucci på altanen.

Du har även Radisson Blue och The Westing samt InterContinental i St Julians.

Radisson Blue finns även på Golden Bay.

Valletta Grand Hotel Excelsior

Är bara 5 stjänors hotell jag listar där som är fina och har bra sviter med

Har dock inte hunnit testa alla dom själv ännu, då jag bor i Malta. Fortina Hotell ligger granne med mitt område i Slima där jag bor.

Xara Palace har jag testat, fint och lite gammaldags stil. Skönt resa bort o testa hotell även om man bor på ön.

Även väldigt fin resturang på takvåningen där, men bara efterrätt ligger på upp till 30EUR så ingen ställe man äter på om man inte har budget för det.

Om du vill ha väldigt fint med och kan tänka dig bo på Gozo så har du det väldigt fina hotellet Kempinski San Lawrenz.

Malta är i regel rätt prisvärda även dom fina hotellen sviter, då jag normalt brukar räkna 500-1000EUR per natt inom EU för bättre hotell sviter. Här finns det fina sviter för under 500EUR per natt.

Vill du spara pengar så kan du få typ dubbelrum för 20EUR+ per natt på 4 stjänors hotell under riktigt lågsesong.

Senast redigerad av patrikweb den 2013-08-26 klockan 17:00
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017