![]() |
Malta
Jag bär på en dröm om att flytta till Malta, eller iallafall ha vinterboende där. Lotten har fallit på Malta pga att de har engelska som officiellt språk, maltabolag är intressant och det ligger i medelhavet (=varmt, iallafall jämfört med Sverige).
Det verkar väldigt trångbott, är det någon som har erfarenhet? Kan man bo på landsbygden och ändå ha tillgång till hygglig internetuppkoppling? Vad kostar det att bo/leva? |
Jag har bott där sen i februari och är överlag väldigt nöjd.
Många som jag har pratat med har klagat på internet men jag har inte haft några större problem när det väl började fungera. Dock så är internetuppkoppling lite dyrare än i Sverige, och många av dem har en månadsgräns på hur mycket bandbredd man får använda. Boendet skulle jag säga är billigare än Sverige. Jag bor i Sliema som är en av de större städerna på Malta och ligger nära Valetta. Där betalar jag 550€ för en hyffsat modern 3:a. Att hitta en bostad är betydligt lättare där än i t.ex. någon av Sveriges lite större städer. Husen saknar isolering så även om deras vintrar är betydligt varmare än i Sverige så blir det iskallt inomhus. Har bara fått uppleva slutet av vintern hittills, men jag har hört att elräkning brukar dra iväg. Mat kostar ungefär som i Sverige, en del grejer är billigare. T.ex. lokalt odlade grönsaker, en del charkprodukter, ägg m.m. Sen är det, som du säkert vet, en ganska liten ö. På gott och ont. |
Om internet är dyrt eller långsamt gör inte så mycket, bara det fungerar som det ska.
550€ för en trea låter ju ungefär som här (Hedemora), hur är det om man skulle vilja ha ett litet hus, lite utanför centralorten (på moped-avstånd till centrum)? Att det är en liten ö verkade avskräcka min sambo lite, men jag tycker det verkar charmigt. |
Ok, vet inte om jag ska tolka det som att du tycker att det är ungefär samma prisläge eller billigare :)
Jag menar i alla fall på att det är billigare. För min studentlya i Stockholm betalade jag 400€ för 22 kvm. På Malta har jag ungefär fyra eller fem gånger den ytan, två badrum, tre balkonger, veranda och 70m till havet. Kan inte tänka mig att det skulle vara mycket dyrare att bo på landsbygden, i alla fall inte om ni hyr. För övrigt fint där ute. Kontakta www.remax-malta.com/, de hjälper er säkert mer än gärna. Då kan du kontra med att Malta har nära till södra Europa och Ryan Air flyger billigt till flera destinationer. |
Okej, boende på Malta är billigare än Stockholm, men likvärdigt som Hedemora.
Landsbygd är ju ofta billigare i Sverige, men man vet ju inte hur det är på Malta. Vi tänkte ta oss ner i november och kolla läget. Ska man satsa på lågprisflyg och hitta boende på plats (två veckor tänkte vi) eller charter? |
Finns många billiga lågprisbolag som flyger dit. Hotels.com är också väldigt prisvärd. Men slår ju aldrig om man hittar sista minuten med charter.
OT: Kul dröm, har nog också som dröm att kunna dra mig tillbaka på en ort på värmare breddgrader. :) |
Varför väljer ni just Malta? Vad kostar bredband? Vilka hastigheter får man?
|
Hehe, bredbandsuppkopplingen påverkade inte mitt val :)
Jag valde det av ungefär samma anledningar som Stefan Bergfeldt funderar över. Varmare än Sverige, engelskspråkigt, hyffsat billigt, IT-jobb i fall jag skulle tröttna på att frilansa, nära hem och till Europa. Du då Fabian, du bor i Thailand va? Du får gärna berätta lite om hur det är att bo där, och varför du valde det. Dock så kan jag säga att det finns många ställen utanför och i Europa som jag skulle vilja bo på i något skede. Kanske t.ex. Thailand :) Citat:
Första månaden delade jag och en kompis rum på Bayview hotell i Sliema och betalade ca 7€ kronor per person och natt. |
Citat:
Förutom att det känns som hemma så är det ju underbart klimat under vinterhalvåret. Uppkopplingen är dålig och standarden låg, men det är sjukt billigt och grymt god mat. Jag hyr ett hus med 4 rum för ca 1600 kronor i månaden. Vill man komma närmare svensk standard får man betala 5-8 tusen i månaden, men då får man ett stort hus. Den största nackdelen är den dåliga uppkopplingen och att strömmen går stup i kvarten. |
Även jag har funderat på malta. För samma anledningar som ni. Däremot så har jag hört att internetuppkopplingen är väldigt slö och det kommer jag helt enkelt inte klara av.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson