Citat:
Ursprungligen postat av magnusasb
Räknas förskottsinbetalningar till bankkonto som "kontant"-betalning? Skatteverket hänvisar enbart till bokföringslagen så fick inget svar på min fråga från dom.
Det underlättar ju om jag kan bokföra i mitt program klumpsumma per dag, underlag finns lätt tillgängligt. Att bokföra alla småbetalningar en för en känns inte relevant. Måste gå att göra enklare. Jag är ju inte ensam om detta?
Någon mer måste ju ha många inbetalningar per dag som säljer på ex. Tradera som företag?
|
Förskottsbetalning innebär att du har en skuld till din kund tills du levererat och kan utfärda en faktura på beloppet.
När du levererat och fakturerat så kan du kvitta fakturan mot din skuld, ska bokas mot särskilt kvittningskonto.
Du behöver boka varje transaktion på bankkontot mot en transaktion i ditt bokföringsprogram, så du bör inte "fuska" med att slå ihop betalningar till en transaktion. varje transaktion ska ju kvittas mot en motsvarande skuld, faktura eller kvitto. Du måste tänka på att varje transaktion ska gå att följa upp i efterhand av en revisor eller av skatteverket vid en revision, går inte det så är det du som får skaka galler....