FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Audi A3 Sportback 2012 1.6 TDi (Gamla modellen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det jag var ute efter var snarare att hela hyreskostnaden, även momsen, är avdragsgill jämfört med de andra alternativen där momsen inte får dras av eller bara halva momsen får dras av.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Vid max marginalskatt (58%) blir det 1291 på bilen., tog d e upp vinterhalvåret och eventuell extrautrustning på bilen?
Dock företaget behöver ju betala soc (31,42%) på detta plus inköpet av bil. Samt den högre skatten på denna förmån.ligger du på 58% marginalskatt har du ju även statlig skatt. Som företagare behöver man kontrollera dessa kostnader innan man tar ut en bil på företaget |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt skv gäller det endast vid korttidsuthyrning. Har den som hyr bilen en tjänstebil får man bara dra av 50 % även där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Då är det enligt mig i dagsläget alltid ekonomiskt sämre att skaffa förmånsbil istället för att köpa privat så länge förmånsvärdet finns där och skall skattas för. Speciellt om man kan köp/leasa en bil privat som har 1-2 år på nacken. Men det är den ekonomiska biten. Det finns ju andra bitar också, ny bil vart annat år kan värderas högst av vissa, krångelfri tillvaro osv. Själv så valde jag leasingbil till mitt företag trots dyrare rent ekonomiskt då jag även vägde in andra faktorer som var viktiga för mig. Men numera är det privat bil som gäller och kommer inte hoppa på förmånsbilsträsket fler gånger, det är helt enkelt för dyrt så länge man inte kommer över statlig skatt vilket jag gärna undviker i och med eget bolag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Då återstår att köpa en ny bil privat, leasa eller köpa en bil på mitt AB och köpa ut den efter ett år när värdeminskningen har varit som störst, klart större än förmånsvärdet. Jag har räknat lite på det och jag får det tredje alternativet som billigast, speciellt eftersom man kan få lite bättre rabatter som juridisk person. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Du får ju dock förmånsvärde hur du än betalar
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja precis, men förmånsvärdet är (väl?) beräknat till ungefär den förmånen det är värt att äga motsvarande bil. Om jag leasar en bil 3 år så betalar jag i stort sett samma förmånsvärde alla 3 åren, även fast värdet på förmånen är större det första året eftersom värdeminskningen är störst då.
Genom att mitt AB äger bilen det första året får jag därmed en större förmån än förmånsvärdet, medans förmånen skulle vara mindre än förmånsvärdet de två kommande åren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant resonemang att leasa så kort som möjligt och sedan köpa ut bilen. Finns det någon nackdel? Om man antar att kontanter finns både i företaget och privat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden. Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|