Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mest godis för pengarna? Webhotell t.ex. Binero vs VPS t.ex. CloudRoyale eller Glesys

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-18, 22:37 #11
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Det handlar om vad det är för typ av sida man ska serva och vad man har för krav.

I de flesta fall klarar du mycket mer besökare på ett webbhotell än på en liten VPS eftersom webbhotellen(speciellt de med lastbalansering) kan skala ut din sidan på mycket mer hårdvara än du har tillgång till i en VPS.
I en VPS har du å andra sidan mycket bättre möjligheter att cacha och leverera sidor(färdiggenerad HTML) riktigt fort direkt ifrån minnet. Det går även att prefetcha så att inga besökare ska behöva få cachemissarna. Det här blir dock väldigt komplext ju mer komplexa sidorna blir och det är svårt att använda sessioner och cookies för att anpassa sidan efter besökarna.
Om man inte konfigurerar rätt eller har en svårcachad sida är det därför bättre med shared hosting än en liten VPS om man har ett hyfsat antal besökare. Större VPS:er elelr flera i ett kluster är givetvis det bästa, men då är vi en helt annan liga när det gäller pris.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-19, 23:44 #12
sirsubliminal sirsubliminal är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
Nykomling

Tack för alla tips. Det är främst svarstiderna jag är ute efter att få ner oavsett besöksantal. Snabba svar från db till klienten. Har testat mig runt en hel del och satt upp mindre snabba självbyggen, ett par olika CMS:er och shoppar ex presta. Det skiljer sig rejält. Binero skriver att någons blogg klarade av 30-50' besökare. Bra för honom men hur lång tid tog det att ladda inlägget när belastningen var som högst?

Någon skriver att detta är saker hotell håller för sig själva vilket man kan förstå.

Någon annan skriver om att utländska vps:er är lite hårdare vid överbelastning och stänger ner. Stämmer också men jag har lyckats ta ner en hel server med tillhörande 300-500 andra kunder på ett stort och ganska billigt svenskt webhotell pga för mycket trafik. När dom fick igång allt för alla kom besökarna och belastningen tillbaka och den dog igen, för alla. Denna gång startades inte min sajt upp igen. Trist eftersom jag förlorade väldigt mycket intäkt pga det.

Nu kommer det kanske inte igen hända i min livstid att det inträffar men skulle kännas tryggt att ha ett hotell som kan vara lite mer öppen om hur mycket trafik dom klarar av om man har en ganska standard sida som läser och skriver till mysql eller mongo.

Det var därför jag började snegla på vps och fundera på vad man behöver på en sån hos en sån för att det ska motsvara tex binero. Och om nu binero är stolta över 50' besökare under en dag till en sajt, då vet jag att motsvarande på vps ska dubblas för att vara säker.

Edit: Hade jag bara fattat att jag skulle scrolla lite till hade jag kunna läsa på bla. Binero att deras företgaskonto har 256 MB PHP minne mote 64 på privat.

Senast redigerad av sirsubliminal den 2013-06-19 klockan 23:53
sirsubliminal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-20, 14:53 #13
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2013
jejje.net jejje.net är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2013
Jag är själv i byte från webbhotell till VPS, fastän min trafik är löjligt låg. Jag siktar på att använda DigitalOcean som har Datacenter i Holland och USA. Där kostar en 512Mb ca 35kr månaden.

Detta kanske är nåt för dig, så du kan skala upp vid behov utan att bli luspank. Har du kunnskapen kan du ju bygga upp en eget litet nätverk. Ponera 4st 512mb ram som du lastbalanserar borde ju klara otroligt mycket - för ca $20 i månaden.

Jag sitter i testfasen och håller på att göra backuper, inställningar osv för att se att jag klarar mig på 1 server. Och i framtiden vid behov hade jag tänkt att spegla flera servrar så att jag får en upptid som jag kan vara nöjd med.
jejje.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-20, 15:25 #14
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jejje.net Visa inlägg
Jag är själv i byte från webbhotell till VPS, fastän min trafik är löjligt låg. Jag siktar på att använda DigitalOcean som har Datacenter i Holland och USA. Där kostar en 512Mb ca 35kr månaden.
Kan tipsa om detta, 2 månaders gratis (om du väljer det billigaste) med dessa rabattkoderna.
Promo codes (without the quotes):
SHIPIT = 10 USD Credit
I<3CODE = 10 USD Credit
https://www.digitalocean.com/
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-20, 15:41 #15
Nykomling

Nykomling

Citat:

Detta kanske är nåt för dig, så du kan skala upp vid behov utan att bli luspank. Har du kunnskapen kan du ju bygga upp en eget litet nätverk. Ponera 4st 512mb ram som du lastbalanserar borde ju klara otroligt mycket - för ca $20 i månaden.

Jag sitter i testfasen och håller på att göra backuper, inställningar osv för att se att jag klarar mig på 1 server. Och i framtiden vid behov hade jag tänkt att spegla flera servrar så att jag får en upptid som jag kan vara nöjd med.
Tack för tipset. Vad tänkte du till balansering? LVS/Piranha, Pen, Pound?
Oläst 2013-06-20, 15:46 #16
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Finns fler intressanta cache lösningar som du kan köra på vps server och är skalbart. Squid har väll varit favorit för många förut men nu har varnish cashe dansat in i rampljuset och körs av bl facebook, aftonbladet och snart också feber.se.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-21, 00:04 #17
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Finns fler intressanta cache lösningar som du kan köra på vps server och är skalbart. Squid har väll varit favorit för många förut men nu har varnish cashe dansat in i rampljuset och körs av bl facebook, aftonbladet och snart också feber.se.
Just det. Glömde helt bort varnish av någon anledning.

Har du någon erfarenhet av att köra autoscaling på vps jämfört med balanserare?
Oläst 2013-06-21, 00:09 #18
Nykomling

Nykomling

Citat:

Har nu testat digitalocean. Prismässigt fantastiskt.
Satte upp en identisk miljö som jag satt upp på flera andra vps:er jag håller på att testa (för att hitta var allt ska bo).

Såg att digitalocean's miljö använde nästan hela 370 MB minne där samma miljö hos nya CloudRoyale använde 290 MB. Det är ju en stor skillnad. Märkligt tycker jag att det kan skilja sig, men jag är iofs inte en hardcore server nisse. Upplägget var i test Centos med apache, mysql, webmin, virtuamin och standard php paket som i test bara rullar på Sugar crm med en user inne per vps.
Oläst 2013-06-21, 09:13 #19
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Det kan vara så att i templaten som CloudRoyale använder så har de inaktiverat alla onödiga tjänster som Bluetooth och allt annat CentOS vill dra igång. Första gången man startar efter en installation får man detta val.

Om båda använder färdiga templates så kan det skilja mellan installerade applikationer.

Eller har du installerat båda från bootad iso-skiva?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-21, 10:25 #20
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Värt att komma ihåg är att pengarna såklart spelar roll även om du byter till en VPS-tjänst. Man får det man betalar för. Bara för att man hittar en Ferrari till samma pris som en Kia så betyder inte det att det är en Ferrari man köper.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017