Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stiftelsen av SE stämda

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-30, 14:29 #31
Maharajah Maharajah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 16
Maharajah Maharajah är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Efter alla formens regler så borde IIS vinna det här eftersom saken är helt absurd, jag tror dock ändå att detta kommer att sluta med beslagtagelse av domänerna. Rätten har väl Hollywoods hand upp bakvägen och runt levern vid det här laget, så jag ser inte för mig att det här blir något annat här, än i fallet mot TPB med korrupta poliser och domare som jobbar direkt för att tillgodose Hollywood sina behov, trots att dom är jäv.
Du menar väl inte på fullt allvar att du tror att svensk polis och domstol skulle springa Hollywoods ärenden:-)?

Nu tänkte jag slänga litet ved på brasan.

Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk.

Är det så orimligt?

Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok?

Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget..
Maharajah är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-30, 22:31 #32
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Maharajah Visa inlägg
Du menar väl inte på fullt allvar att du tror att svensk polis och domstol skulle springa Hollywoods ärenden:-)?

Nu tänkte jag slänga litet ved på brasan.

Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk.

Är det så orimligt?

Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok?

Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget..
Man kan tycka det är rimligt att försöka som åklagaren i detta fall, men konsekvensen av det skulle ju vara att Posten och alla telefonbolag gör sig skyldig till medhjälp i alla fall där de gjorts uppmärksamma på att deras tjänster används för brott. Och Trafikverket likaså... Brottslingar går och kör på gatan - tvinga Trafikverket att stänga vägarna.

Hyfsat orimligt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-30, 23:31 #33
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Maharajah Visa inlägg
Du menar väl inte på fullt allvar att du tror att svensk polis och domstol skulle springa Hollywoods ärenden:-)?

Nu tänkte jag slänga litet ved på brasan.

Om vi lämnar svenska åklagares tvivelaktiga metoder för en stund och istället går till grundproblemet som gett upphov till hela den här cirkusen, nämligen det faktum att de som producerar musik, film etc. vill ha betalt för sina verk.

Är det så orimligt?

Jag kan hålla med om att det inte känns speciellt kriminellt att ladda ner en rulle eller en CD men om en artist t ex. gjort en deal om att han eller hon får procent på antal sålda ex. som sedan inte säljs för att man kan ladda ner låtarna gratis på sajter som TPB, är detta ok?

Mot bakgrund av detta så kan jag förstå att åklagare försöker hitta nya vägar för att stävja fildelning, även om det senaste påfundet verkar vara av det mer desperata slaget..
Svenskarna betalar ju hundratals miljoner i straff-avgifter till copyswede eftersom dom tror att alla hårddiskar och usbminnen används för piratkopiering..
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-31, 04:28 #34
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Svenskarna betalar ju hundratals miljoner i straff-avgifter till copyswede eftersom dom tror att alla hårddiskar och usbminnen används för piratkopiering..
Det tror de nog inte Men visst är det orimligt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-31, 07:39 #35
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Svenskarna betalar ju hundratals miljoner i straff-avgifter till copyswede eftersom dom tror att alla hårddiskar och usbminnen används för piratkopiering..
Privatkopiering, inte piratkopiering.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-31, 13:14 #36
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Privatkopiering, inte piratkopiering.
Vilket inte heller är tillåtet i de allra flesta fall numera. Avgiften är helt horribel och det inser nog de själva (Copyswede och dess medlemmar) eftersom de gör allt för att försvåra och tysta ned alla försök till genomlysning av Copyswede.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-31, 13:15 #37
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Vilket inte heller är tillåtet i de allra flesta fall numera. Avgiften är helt horribel och det inser branschen själv eftersom de gör allt får att försvåra och tysta ned alla försök till genomlysning av Copyswede.
I vilka fall är privatkopiering inte tillåtet med tanke på att du säger i de flesta fall?
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-01, 12:56 #38
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
I vilka fall är privatkopiering inte tillåtet med tanke på att du säger i de flesta fall?
Du får inte bryta avtal eller kringå kopieringsskydd. Det där med avtal tvistas det om huruvida texten som säger att filmen/skivan inte får kopieras är giltig eller inte men att kringgå kopieringsskydd är inte tillåtet oavsett om det är privatkopiering eller inte. Vilket alltså i princip gör att inspelning från tv och radio är det som är kvar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-04, 14:50 #39
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Publicerat 2013-06-04: .SE lämnar svar till tingsrätten angående förverkande av domännamn | https://www.iis.se/nyheter/se-lamnar...-av-domannamn/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017