Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tjänsteresa, vad är tillåtet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-25, 11:24 #11
Mr.Bennet Mr.Bennet är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Mr.Bennet Mr.Bennet är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Snor tråden lite!

Om jag åker till spanien för att bo och jobba därifrån i 3 månader, är det OK? Kan man betala något via firman?

Fast det är ju roligt så det faller ju direkt? haha
Mr.Bennet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 11:37 #12
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bennet Visa inlägg
Snor tråden lite!

Om jag åker till spanien för att bo och jobba därifrån i 3 månader, är det OK? Kan man betala något via firman?

Fast det är ju roligt så det faller ju direkt? haha
Du kan betala dina utgifter för firman precis som om du bor i Sverige, dvs. sådant du behöver för firman. Att du väljer att bosätta dig i Spanien är ju ditt privata val och inte nödvändigt för firman. Så flygbiljetter, boende och allt annat får du stå för privat.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 12:16 #13
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Men skaffar du en kund i Spanien som "kräver" att träffa dig personligen så kan du dra resan och boende under mötet.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 12:27 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Aldrig så stor fördel ha ett svenskt bolag, det är bara negativt. Bättre ha även massa utländska bolag som du lägger vissa typer av kostnader på.

Sverige landet där man är slav och frihet knappt finns.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-25, 18:30 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Hyr företaget ett kontor i Spanien så blir helt plötsligt i princip allt avdragsgillt, eftersom det blir ett fast driftställe.

Man kan som privatperson välja att ta ut traktamente (fast skattefritt belopp och sen leva snålt) alternativt leva "på räkning" dvs att företaget betalar alla normala kostnader, då är det mesta normala avdragsgillt i bolaget (gäller under kortare tjänsteresor). Jag levde i 10 månader "på räkning" vid en tjänsteresa utan några invändningar från revisorn eller skattmas (jag frågade revisorn i förväg hur jag skulle göra).

Mitt företag hyrde först hotellrum i 3 månader, sen övernattningslägenhet i 7 månader. alla restaurangnotor blev avdragsgilla (räknas inte som representation utan som omkostnader för tjänsteresan och har därmed inga beloppsgränser alls). Så en restaurangnota för 350 kr/middag blir fullt ut avdragsgill i företaget. Tjänsteresor i taxi, är även de fullt ut avdragsgilla.

Om man jobbar på sin normala hemort så är dessa kostnader inte avdragsgilla utan man ta dem privat, detta gäller enbart tjänsteresor "på räkning". Man kan inte växla mellan att ta ut traktamente eller leva "på räkning" hur som helst, det betonade min revisor, men jag körde på räkning hela tiden så då var det inget problem.

I stort sett det mesta man gör på en vistelseort för en tjänsteresa blir därmed avdragsgillt, eftersom det är extra omkostnader som man inte haft om man inte gjort tjänsteresan. Man har ju lägenheten kvar hemma i Sverige.

Min tjänsteresa var inom Sverige (till kundens ort), men samma principer gäller även utlandsvistelse.

Om det är VD i bolaget som beslutar att öppna ett kontor i Spanien så är det ett beslut som "företaget" beslutat och den anställde ska ju vistas på tjänsteorten.

Om man som privatperson sen råkar drabbas av den tråkiga konsekvensen att man jobbar 50 meter från en badstrand vid den Spanska solkusten, får man väl lära sig leva med.... :-)

Vad man gör på sin fritid (dvs utanför arbetstid) har varken företaget eller skattmasen med att göra.

Jag vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget men jag körde med AB (100 KSEK i AK) och hade auktoriserad revisor. Hade drivit bolaget i 8 år när jag gjorde min första långa tjänsteresa.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-27, 17:35 #16

Jag ser inga problem för personer i ledande ställning som styrelseledamöter, suppleanter, VD att åka på tjänsteresa och konferenser vart som helst i världen. Dessa är ju "mer än anställda" i bolaget.

Så länge konferensen är relevant för verksamheten och man har ett aktivt program för större delen av arbetsdagen, typ minst 6 timmar/dag.

Om sen denna konferens är förlagd till Spanien, Maldiverna eller Inre Mongoliet saknar betydelse i sammanhanget. Vidare har eventuella familjerelationer mellan anställda inte heller någon betydelse, i detta sammanhang. Man spar väl pengar om man delar hotellrum f.ö. och det kan knappast skattmasen ha synpunkter på....

Men får inte vara så korkad att man skriver att man är på semester på sin facebooksida, men däremot ser jag inget problem med att man postar bilder från konferensen och skriver att "nu kommer jag direkt från ett intressant föredrag av NN, och nu är jag på väg till nästa föredrag av YY".

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-27 klockan 17:38
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017