FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
vad är normalkostnaden för en revisor i ett nystartat AB?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Realistiskt får man nog räkna med 10 000-15 000 kr per år för revisorn om man väljer att ha revisor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Gällande kostnader för bank så är det kostnadsfritt att ha bankkonto, däremot kostar det pengar att ha Bankgiro/Plusgiro (krävs för smidig fakturering) samt företagskopplat kort. 2200 vill Bolagsverket ha för registrering och 50 000 ska finnas som säkerhet på ett bankutdrag. Kör hårt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Så vår faktiska revisorskostnad är orealistisk? Nej, jag tror inte att vi får någon rabatt och firman är en av de större i stan så det är inget enmansband heller. Men det är ju inte 08 så det kan ju spela en viss roll.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag missade att tillägga att de revisorer jag har betalt har varit baserade i Stockholm.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Normalt var kostnaden 10 000-15 000 kr. Man ska inte budgetera för en för låg kostnad, det är bättre att budgetera för en för hög kostnad och bli glatt överraskad om man klarar sig med lägre kostnad, att bli överraskad av högre kostnader än man budgeterat är inte lika kul. Så jag rekommenderar att budgetera för 15 000-20 000 kr för revisor. Lyckas man sen hålla sig till 5 000 kr i faktisk kostnad så är det ju skitkul, då kan man bjuda sig själv på en riktig superfest i stället, eller köpa ny fin skinnfotölj till kontoret.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet inte vad ditt problem med den summan är men faktum är att det är sant. Det beror till stor del på att de som sköter redovisningen kan sitt jobb och ser till att det inte slinker med något italienskt eller annat konstigt. Hade vi gjort som en del av revisorns klienter och kommit med pappkassar med papper i så hade det säkert kostat 20000 eller mer men då är det ju inte längre frågan om revisionskostnad utan redovisningskostnad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag levererade alla papper i ordning i 1-2 bokföringspärmar med alla verifikationer bokförda, Balansräkning, resultaträkning, verifikationslista sorterat i datumordning, skuldförteckning, förteckning över fordringar, allt prydligt instoppat i A4-pärmen med uppmärkt fliksystem, kostnad 10 000-15 000 kr. Jag tycker helt enkelt att summa 5000 kr för en revisor är orealistiskt lågt räknat. Du hittar ingen seriös auktoriserad revisor i Stockholmstrakten som gör en revision på ett AB med ca 1-2 Mkr i omsättning och ca 200-300 verifikationer för så lite som 5000 kr per år. Sen var det 3 av 11 år som jag anlitade redovisningsbyrå (olika redovisningsbyrå varje år), p g a att jag hade fullt upp med uppdragen och inte hade vare sig tid eller ork att göra bokföringen själv, och det dyraste året fick jag betala 128 000 kr (600 kr/timme + moms) för att de skulle sköta bokföringen utöver revisionskostnaden. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-22 klockan 21:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|