Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skärmfråga: Stänga av eller inte?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-18, 20:46 #1
Webjake Webjake är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Question Skärmfråga: Stänga av eller inte?

Hur råder rekommendationen nu egentligen, ska kontorets platta skärmar stängas av på avstängningsknappen över natten och helgen, eller ska man bara stänga av datorn?

Fått höra olika för att spara på skärmens hållbarhet.. vs spara ström.
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-18, 23:21 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Har WN som tidsfördriv

http://energy.gov/energysaver/articl...t-computer-use

Spoiler:
  • Turn off the monitor if you aren't going to use your PC for more than 20 minutes.
  • Turn off both the CPU and monitor if you're not going to use your PC for more than 2 hours.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 10:44 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
[*]Turn off both the CPU and monitor if you're not going to use your PC for more than 2 hours.[/LIST]
Jepp, stäng av CPU:n men låt resten av datorn vara igång.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 11:16 #4
Medlem

Medlem

OK tack. Har hört att skämens hållbarhet varar längre om man inte stänger av och på varje dag.
Webjake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 11:24 #5

Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
OK tack. Har hört att skämens hållbarhet varar längre om man inte stänger av och på varje dag.
Det gäller nog mer strömknappen. Du byter antagligen din skärm ändå efter 5-6 år och så snabbt slits den nog inte ut..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 11:27 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jepp, stäng av CPU:n men låt resten av datorn vara igång.
Absolut! Det räcker med GPU

Citat:
Ursprungligen postat av Webjake Visa inlägg
Det låter ytterst tveksamt och ologiskt, jag stänger av mina skärmar om jag inte skall använda datorn längre period - hittills har min 24" (nu sekundära) LG skärm hållit i mer än 6 år .
"The less time a PC is on, the longer it will "last." PCs also produce heat, so turning them off reduces building cooling loads." Samma regel gäller nog all teknisk utrustning, inkl. skärmar.
Oläst 2013-05-19, 16:45 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Har svårt att tro att det skulle göra någon stor skillnad när det gäller livslängd. Jag har nog aldrig varit med om att en skärm gått sönder förutom att de fått någon enstaka död pixlar(var dock väldigt länge sedan det hände nu) eller om någon tappat den.
Så länge man ser till att skärmen går ned i sleep/stand by så drar de flesta moderna skärmar extremt lite ström(under 0.1 W) så vinsten när det gäller att spara energi är nog max någon tia per år och skärm.
Det är dock viktigt att man ser till skärmen verkligen går ned i standby, annars drar den ganska mycket. Med vissa konfigurationer kan det bli så att skärmen inte stängs av helt utan är på men visar en svart skärm.

Jag brukar dock alltid stänga av skärmen med knappen när jag går hem för dagen av ren vana och lite för att slippa den fula "no signal" skärmen som tycker upp när jag stänger av eller rycker ur sladden till min dator.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 20:11 #8
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Kanske lite offtopic men... Jag försöker få alla på mitt jobb att köra med huvudströmskontakt på varje skrivbord. Så när man går för dagen slår man av transformatorer/skärmar/allt som är inkopplat på arbetsplatsen. Blir en del ström att spara om man räknar några tusen arbetsplatser... Finns förlängning som lyser när de är på som bara är att plugga in innan grenuttagen. Dvs, den kan ligga lättåtkomlig/synlig på bordet och det syns om man inte stängt av så sista man kan slå av om inget annat.

Exempel: http://www.clasohlson.com/se/Uttag-m...rytare/36-4010
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 21:21 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Alla de nyare (Intel-baserade) datorerna har Intel AMT (Active Management Technology) inbyggt som ingår i vPro platformen.
Det möjliggör att man enkelt kan från en centralpunkt stänga av (samt starta) alla datorerna på en arbetsplats efter visst klockslag, det borde spara några kronor
Oläst 2013-05-19, 21:27 #10
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Har svårt att tro att det skulle göra någon stor skillnad när det gäller livslängd. Jag har nog aldrig varit med om att en skärm gått sönder förutom att de fått någon enstaka död pixlar(var dock väldigt länge sedan det hände nu) eller om någon tappat den.
Så länge man ser till att skärmen går ned i sleep/stand by så drar de flesta moderna skärmar extremt lite ström(under 0.1 W) så vinsten när det gäller att spara energi är nog max någon tia per år och skärm.
Det är dock viktigt att man ser till skärmen verkligen går ned i standby, annars drar den ganska mycket. Med vissa konfigurationer kan det bli så att skärmen inte stängs av helt utan är på men visar en svart skärm.

Jag brukar dock alltid stänga av skärmen med knappen när jag går hem för dagen av ren vana och lite för att slippa den fula "no signal" skärmen som tycker upp när jag stänger av eller rycker ur sladden till min dator.
Tror snarare 0,2-0,5W är närmare sanningen om man tittar på några vanliga skämar.
Fast med ett elpris på 1kr/kW blir 0,5W beräknat på 16h timmar per dag 2,92kr/år om inte jag halkade i min uträkning
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017