Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Större säkerhetslucka hos Name.com upptäckt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-08, 22:58 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Standard Större säkerhetslucka hos Name.com upptäckt

Fick följande mail av Name.com för en liten stund sedan:

"Name.com recently discovered a security breach where customer account information including usernames, email addresses, and encrypted passwords and encrypted credit card account information may have been accessed by unauthorized individuals. It appears that the security breach was motivated by an attempt to gain information on a single, large commercial account at Name.com.

Name.com stores your credit card information using strong encryption and the private keys required to access that information are stored physically in a separate remote location that was not compromised. Therefore, we don’t believe that your credit card information was accessed in a usable format. Additionally, your EPP codes (required for domain transfers) were unaffected as they are also stored separately. We have no evidence to suggest that your data has been used for fraudulent activities.

As a response to these developments, and as a precautionary measure, we are requiring that all customers reset their passwords before logging in. If you use your previous Name.com password in other online systems, we also strongly recommend that you change your password in each of those systems as well.

We take this matter very seriously. We’ve already implemented additional security measures and will continue to work diligently to protect the safety and security of your personal information.

We sincerely apologize for the inconvenience. If you need any additional assistance or have any questions please email [email protected]. We’ll continue to be as open and honest with you as possible as additional important information becomes available, so keep your eye out for a blog post or additional emails.

Thanks,
The Name.com Team"
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 00:09 #2
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Intressant bakgrundsläsning: https://news.ycombinator.com/item?id=5667027
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 11:16 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Jobbigt, svårt att veta nu om man måste byta lösen överallt samt spärra kredikortet. Av en slump köpte jag en domän i mars i år som pushades till name.com.

Stön!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 11:59 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Om dom uppfyller alla krav så kan dom omöjligt få fram kortnummer då nyckel ska ligga helt externt. Lösenord är kanske värre.

Om dom varit smarta och haft full av access så kan dom rent tekniskt kunnat få kreditkort information innan den krypteras om dom är duktiga
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 14:44 #5
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
Jobbigt, svårt att veta nu om man måste byta lösen överallt samt spärra kredikortet. Av en slump köpte jag en domän i mars i år som pushades till name.com.

Stön!
Därför använder man e-kort.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 19:19 #6
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dimme Visa inlägg
Därför använder man e-kort.
Det är inte kortet jag är rädd om, snarare lösenordet. Är inte Ekort unikt för Swedbank och mestadels utformat för "rädda" privatpersoner? Bygger väl på att man skapar ett nummer för varje ställe man handlar på. Jättejobb att hålla reda på om man bedriver lite större verksamhet.
Oläst 2013-05-09, 20:10 #7
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Det är inte kortet jag är rädd om, snarare lösenordet. Är inte Ekort unikt för Swedbank och mestadels utformat för "rädda" privatpersoner? Bygger väl på att man skapar ett nummer för varje ställe man handlar på. Jättejobb att hålla reda på om man bedriver lite större verksamhet.
E-kort finns även hos Nordea.

Och du om alla borde väl vara smart nog att inte använda SAMMA lösenord överallt. T.o.m. min mamma vet om det och använder program för att lösa det.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 20:42 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Jag är väldigt rädd om mina kortuppgifter. Det är bland annat anledningen till varför jag aldrig köper appar hos AppStore, för man måste registrera sitt kort där. E-kort fungerar mycket smidigt och det går snabbt att genomföra en betalning.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-09, 21:39 #9
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
T.o.m. min mamma vet om det och använder program för att lösa det.
Tror inte mamma har lika många ställen som jag . Varierat lite på vissa ställen och mellan bolagen jag har, men kör mest på längd och komplexitet.

Skämt och sido, du har rätt det har du.
Oläst 2013-05-10, 18:17 #10
Jim_Westergrens avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Mest skrämmande är nog hur name.com kunde köra vanliga osaltade hash för kundernas lösenord. Och nu är de crackade och hela databasen i händerna hos HTP (+ flera?).

Citat:
The name.com sample data HTP showed in their log by querying the database was real. Source: I work for one of the companies they used as sample rows when querying the name.com DB. Our head of ops confirmed that the hash in the HTP log was indeed the MySQL 4.1 PASSWORD() unsalted hash of our password at the time. name.com is kind of generous with the term "encrypted" in their email. - https://news.ycombinator.com/item?id=5677550
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017