Citat:
Ursprungligen postat av erebos
Jag skulle aldrig orka gå vidare med nått sånt här men visst vore det kul att anmäla nått så dumt för förtal, i vilket fall som helst borde han ju få problem med nån myndighet i slutändan!
|
Tveksamt, och ska du anmäla måste du göra det i Norge. Och då bör du ha koll på lagstiftningen innan man gör något sådant.
I Sverige finns falsk tillvitelse vilket är brott att anklaga någon för brott som inte stämmer, så om du inte kan bevisa "förtal" och anmält det som som ett brott så har du själv begått ett brott.
Nu vet jag inte hur Norsk lagstiftning ser ut men man bör ha koll på lagen innan och faktiskt kunna bevisa det för annars kan man få tillbaka.
Sedan följs lagar efter eget tycke ofta, om du skulle drivit samma mål i alla domstolar i Sverige hade du fått väldigt stora skillnader i straff eller ej dömd.
Så i Sverige beror det ofta vad som är ett brott eller inte vilken stad du håller mål i, om det inte så självklara brott.
Hur det är i Norge vet jag inte, men skulle akta mig att ens anmäla något där utan ha någon koll på lagar.