FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Detta var nyligen aktuellt då en av de större portföljinnehavarna gick bort. Domänpundare började genast att dra nytta av detta och endast under den kommande veckan gick tre (3) av hans namn ut och genererade sammanlagt ca $75 000. Han hade legat på sjukhus någon/några månader, vilket förklarar det. Som tur är var han älskad av de flesta relevanta aktörerna, så man gick samman och hjälpte familjen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om man inte betalar hyran för domänen så förlorar man den. Det är så i Sverige och det är så i USA. Du gav själv ett exempel på att någon avlidit och därmed inte förnyat sin domän i tid, så den släpptes till andra. Eller fattade jag ditt inlägg fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
I USA finns det alltså företag som explicit hjälper dig att överlåta domännamn till valda mottagare efter din död. I det fallet jag nämnde så började registrarerna att "rädda" personens namn och t.o.m. betala tiotusentals dollar för att dra tillbaka dem från de auktioner som de hamnat i. Endast pga- påtryckningear från de stora innehavarna riktat mot dessa företag att göra "det rätta" för de efterlevande. Så ditt uttalande om vad som gäller om man inte förnyat sina namn gäller tydligen inte alltid ![]() Bara för att Rupert Murdoch skulle dö, så kommer inte fox.com att övertas av registret, utan den juridiska personen (företaget) kommer fortsätta att förnya och använda domänen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på och fortfarande hävdar att man kan "äga" ett domännamn? Man kan vara innehavare av en domän men aldrig "äga" den. Ett aktiebolag kan man äga om man äger alla aktier i bolaget. Ett hus, eller markområde kan man äga. Lösöre kan man äga. Men inte internetdomäner. Jag förstår fortfarande inte vad de gjort som "räddat" några domäner till efterlevande???? Jag begriper inte vad du pratar om!!! Kan du förklara så jag fattar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Säger man att man äger en domän så innerbär det att Man äger RÄTTEN till en domän, vad skulle man annars äga? värdet styrs av efterfrågan. Vi har diskuterat detta i massor av trådar och du tar upp det om och om igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Återigen, varför hakar du upp dig på detta? Det spelar som sagt inte så stor roll i praktiken, utan det som diskuteras här är snarare vad som händer vid död/konkurs etc. samt hur man kan skydda sig på eventuella sätt, beroende på typ av innehav. När du snöar in på en separat fråga på detta sättet, så speglar du inte verkligheten, där företag och individer båda har tillräckligt mycket förtroende för denna nyttjanderätt att de är villiga att betala miljoner för den. Det finns liksom inget problem så länge du förnyar ditt namn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|