FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är mycket vanligt med värdering baserat på omsättning. Det sker hela tiden, överallt och i alla branscher. Extra vanligt i tillväxtbranscher där man vill ta marknadsandelar snabbt och i branscher där det är svårt att ta marknadsandelar.
Att bara värdera objekt utifrån vinst endast eller omsättning endast är dock helt meningslöst då det förutsätter att det inte finns någon upside för köparen i affären om denne inte tänker skruva på endera/eller båda mätetalen. Men om Conny helst köper företag X som omsätter 1000 kr per år med 20 kr i vinst, så köper jag istället företag Y som omsätter en miljard med 20 kr i vinst. Värderingen är ju uppenbarligen den samma enligt detta fyrkantiga resonemang. Jag är nöjd med mitt köp och Conny också. Alla vinner, förutom i morgon då jag lägger mina 20kr i vinst (alternativt tar ett banklån på 200 miljoner säkrat mot mina tillgångar på 20 miljarder som jag fick på köpet men saknade värde enligt Conny) på att radera ut Connys företag och helt plötsligt tjänar 40kr. WINNING! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Absolut, detta ar nog uppenbart for de flesta. En vardering som inte tar hansyn till omsattningen ar ju ratt vardelos. Om jag har utgifter pa 10 miljarder och inkomster pa 10 miljarder och alltsa ingen vinst men sen lyckas forbattra nagon liten detalj i min process som sparar 0.1% pa mina kostnader sa har jag ju plotsligt en vinst pa 10 miljoner. Gor man samma forbattring i Connys foretag har man val som bast tjanat en kopp kaffe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Gemene man bör nog följa Connys råd för säkerhets skull ![]() Priset man törs betala hänger helt klart på om man tror sej kunna göra nått bättre av sajten än nuvarande ägaren. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|