Wow, mycket bra input! :-) Tusen tack för alla goda råd. Ös gärna på om det finns mer att säga

Dela gärna med er av era egna "sucess stories" om ni kan & vill!
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Om det nu bara hänger på kvalitet, varför byter ni inte bara till ett annat webbhotell som motsvarar era kvalitetsbehov? Eller är det andra krav ni har? Hur stor erfarenhet har ni av egen serverdrift?
|
Ganska stor erfarenhet, men det gällde en helt annan storlek av sajt. Då hyrde vi ett helskåp och driftade allt ifrån backuplösning, ftp, fyra lastbalanserade webbservrar, två lastbalanserade databasmaskiner, NAS, etc själva. Säkerheten löste vi genom VPN mot ett fast IP (burkarna gick inte att logga in på utifrån) så slapp tänka så mycket på det. Jag hade även mycket mer tid att lägga på det då och en helt annan budget. Tyvärr hade vi vissa brister, t.ex. säkerhetsuppdateringar av OS:et och backuper. Så där behöver jag lära mig dagens best practise.
Har testat flera webbhotell och alla verkar ha sina brister. Inga verkar dock kunna nå upp till den hastighet och uppetider som vi kunde uppnå genom att drifta själva.
VPS har jag ingen erfarenhet av alls och behöver råd. Känns som att det är ett naturligt val för detta projekt men behöver mer kunskap. Vad kan man förvänta sig för prestanda? Blir det rappt?