| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Man bör dock låta exempelvis insats i pengar, respektive kunskap, kontakter, arbetinsats specificeras separat och att man gör en värdering av hur mycket varje del är värd för sig. Tänk också på att värdet på "bolaget" är 0 från början så även om man har en idé som om 3 år kommer vara lika framgångsrik som Facebook så är det värd 0 kr idag. Idag är det "pre-money-värdering". Är ni på samma nivå så kan ni räkna med samma "fiktiga timtaxa" för respektive arbetsinsats exempelvis 600 kr/tim, om en person stoppar in 600 000 kr så kan den få 1000 "andelar" och om en person stoppar in 100 arbetstimmar á 600 så får den personen 100 andelar. Sen kanske en annan bidrar med kontakter till kunder som du värderar till en intäkt på 300 000 kr då är det kanske värt 50 andelar (försäljning är kanske värt 10% av försäljningsbeloppet). Lämpligt är att man diskuterar igenom de olika delar som man anser tilför ett värde till "bolaget" och sätter ett marknadsmässigt värde på det. Tänk även på att skriva ner värderingarna ni görpå papper och datera, för om ett år är värderingen annorlunda. Värdering gäller alltid "just nu". Så tänk också på att om man tillför arbete så är det inte förrän arbetet är klart som det tillförs till "bolaget", så man kan inte värdea arbetsinsatser i förväg. men man kan "estimera" dem. Detta betyder att pengar som någon stoppar in i "bolaget" jus nu är mer värda en någon som "lovar att tillföra pengar senare". Samma sak med arbetsinsatser. Det som redan är utfört kan man värdera just nu, medan den som lovar att tillföra en viss arbetsinsats i framtiden, inte är lika mycket värt. Viktigt att ni funderar på de här aspekerna innan så ni inte hamnar i onödiga konflikter senare. |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|