Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

16 år, sälja hemsida till företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-06, 10:49 #11
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sony? Visa inlägg
2. Avtal. Hur skriver man ett avtal? Vi vill vara säkra på att företaget ångrar sig eller liknande och sedan inte vill ha hemsidan när vi har gjort klart den.
Utöver det, kan vi ens skriva på ett avtal? Vi är som sagt bara 15 och 16 år gamla.
Undvik att göra affärer där avtal skulle vara en vital komponent av upplägget.

Det är uppenbarligen din magkänsla som berättar för dig att du "kanske" inte får betalt. Ett avtal kommer *garanterat* inte att hjälpa dig!!

Avstå att göra affär med detta företaget / denna mannen!!!

Det tjänar du på!! Tro mig!! :-)
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 12:25 #12
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Är det så smart att uppmuntra till lagbrott, speciellt när det gäller omyndiga?
Jag uppmuntrar väl inte till lagbrott? De ska ju givetvis redovisa det som inkomst, men lär ju inte bli skatt på det eftersom det inte tjänar över brytgränsen.

Och du har givetvis rätt att de kan anställa dem. My bad.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 20:08 #13
Sony? Sony? är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Sony? Sony? är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Tack för alla svar!

Vi får se hur det blir. Hoppas att företaget (personen) förstår att hon måste anställa oss och att det inte skrämmer iväg henne.

Men som Legendarisk sa, kan vi inte bara få pengarna insatte på våra bankonton? Eller det räknas som svart jobb?

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Som svar på: är One.com ett bra webbhotell?
Nej. Välj inte dom.
Jo, one.com blir segt emellan åt med en WP blogg. Men på manufrog har jag inte upplevt någon seghet, så känns som om det borde vara det bästa valet. Bara det att det inte är så stort och känt.

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Shit va byråkratiskt krångligt allt blir när man läsa vissa svar. Sjukt roligt att ni fått detta uppdrag .

Det är ju för det första en enskild firma så den kan ju inte anställa andra väl?

Men kan ni inte lösa detta på något smidigare sätt? Beroende på hur mycket ni tänkt ta kan ni väl bara få pengarna i näven, de betalar och ni skickar över grejjerna till dem.

Låt företaget stå för webbhotell och välj inte begränsade one.com. Skulle hellre valt Binero eller Citynetworks.

Lycka till!
Ja är väldigt kul Otroligt hur företaget ens hittade vår 12-gillade FB sida.

Är inte det att jobba svart? Utöver det så bor kunden ganska många mil ifrån oss, så isåfall måste pengarna läggas in på vårt bankkonto (om det gör någon skillnad).

Citat:
Ursprungligen postat av Sundream Visa inlägg
Jag kan inte lagen till 100% längre, men jag hade min första enskilda firma när jag var 15 år och min far stod som förmyndare på alla mina papper och var tvungen att skriva under alla papper efter min signatur. Jag ägde mitt första AB, ett åkeri med 11 långtradare när jag var 17 år och då behöve revisorn skriva under alla papper. Se idag hur många mindreåriga som äger bilar och hus.
Jo, vi funderar på att starta en enksild firma / handelsbolag. Men är väldigt mycket att läsa på och verkar lite krångligt. Helst väntar jag tills gymnasiet där man kan starta UF företag.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob Visa inlägg
Undvik att göra affärer där avtal skulle vara en vital komponent av upplägget.

Det är uppenbarligen din magkänsla som berättar för dig att du "kanske" inte får betalt. Ett avtal kommer *garanterat* inte att hjälpa dig!!

Avstå att göra affär med detta företaget / denna mannen!!!

Det tjänar du på!! Tro mig!! :-)
Tror inte alls att det är vital. Men av ConnyWesths alla poster förstår jag att det är ganska viktigt, ifall något händer.
Sony? är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-06, 22:15 #14
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Jag håller med legendarisk, fan vad mycket byråkratiskt krångel det alltid blir för sådana här småsaker.

Vill även rekommendera hosting företaget One då jag alltid fått bra support och de är väldigt jordnära, så jag skulle köra på det alternativet. Lite begränsat är det med att du inte kan hosta flera sidor på ett webbhotellskonto men endå.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 08:12 #15
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Jag uppmuntrar väl inte till lagbrott? De ska ju givetvis redovisa det som inkomst, men lär ju inte bli skatt på det eftersom det inte tjänar över brytgränsen.
Tja, hur skulle du tolka "Beroende på hur mycket ni tänkt ta kan ni väl bara få pengarna i näven, de betalar och ni skickar över grejjerna till dem." om inte som svart betalning? Visst, det är min tolkning men jag tror nog att de flesta tolkar det på samma sätt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 08:13 #16
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sony? Visa inlägg
Men som Legendarisk sa, kan vi inte bara få pengarna insatte på våra bankonton? Eller det räknas som svart jobb?
Ja det är svartjobb om ni inte är anställda.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 13:08 #17
Flitig postare

Flitig postare

Inser att det var lite osmidigt formulerat.

Dock tycker jag fortfarande att det är onödigt byråkratiskt. Det jag menade är att företaget betalar ut till grabbarna sen blir det dem som får ta pappersarbete med att skicka kontrolluppgifter till skatteverket osv.

Men för deras del borde de kunna få pengarna utbetalt och sedan låta företaget skicka kontrolluppgifter. Eller?

Om inte, hur gör då alla affiliatenätverk som betalar ut till privatpersoner?

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Tja, hur skulle du tolka "Beroende på hur mycket ni tänkt ta kan ni väl bara få pengarna i näven, de betalar och ni skickar över grejjerna till dem." om inte som svart betalning? Visst, det är min tolkning men jag tror nog att de flesta tolkar det på samma sätt.
Oläst 2013-03-07, 13:57 #18
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Undrar samma sak som dig ang affiliate nätverken. En sak jag vet är att de drar av skatt och
någon avgift. Så det borde räknas som lön där då?
Citat:

Dock tycker jag fortfarande att det är onödigt byråkratiskt. Det jag menade är att företaget betalar ut till grabbarna sen blir det dem som får ta pappersarbete med att skicka kontrolluppgifter till skatteverket osv.

Men för deras del borde de kunna få pengarna utbetalt och sedan låta företaget skicka kontrolluppgifter. Eller?

trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 14:12 #19
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:

Välkommen till verkligheten!

Affiliate-nätverken håller inne skatter för privatpersoner (ca. 50% av intäkten) och betalar således arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket. Man får alltså betalt precis som om man vore anställd. Utöver det så skickar man självklart kontrolluppgift till Skatteverket. Sedan måste du som privatperson ta upp din inkomst från affiliatenätverket i deklarationen.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 14:19 #20
Flitig postare

Flitig postare

Jo exakt! Men affiliatenätverken har ju knappast 1000+ anställda? Så i praktiken bör de kunna få pengar utbetalda som lön varav företaget sedan skickar kontrolluppgifter.

Förmodligen lär de då dra skatt och att ni då får tilllbaka det året efter.
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Välkommen till verkligheten!

Affiliate-nätverken håller inne skatter för privatpersoner (ca. 50% av intäkten) och betalar således arbetsgivaravgifter och skatter till Skatteverket. Man får alltså betalt precis som om man vore anställd. Utöver det så skickar man självklart kontrolluppgift till Skatteverket. Sedan måste du som privatperson ta upp din inkomst från affiliatenätverket i deklarationen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017