Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se
LinkedIn fungerar väldigt bra, men om man är duktig på att göra hemsidor och om det är det man vill säja in hos arbetsgivaren så är det nog bättre att göra en egen CV-/portfoliosida. Då har du både chansen att visa grafisk kreativitet och talang och dina tekniska kunskaper praktiskt samtidigt som man läser ditt CV. Det ger dig mycket större möjligheter att sticka ut i urvalet, och det är väldigt bra om gör man det på ett bra sätt.
Därmed tycker jag nog att man ska lägga tyngdpunkten på sin egen sida även om detta givetvis inte utesluter att du har en väluppdaterad LinkedIn-profil i tillägg.
|
Jag var nog lite fåordig där, jag skall utveckla lite hur jag tänker ang. CV: Om man skall söka arbete är det en stor fördel att använda sig av verktyg och tjänster som rekryteraren känner igen. Skall man skicka in sitt CV så skriver man det i Word, även om du alltid annars brukar använda LibreOffice. Risken är nämligen stor att rekryteraren helt enkelt skiter i att öppna din CV om filen inte slutar med PDF eller DOC.
Liknande är det om du skall ha ditt CV på nätet, LinkedIn är otroligt stort i IT-branschen - genom att använda detta maximerar du helt enkelt dina chanser att rekryteraren stöter på ett verktyg som denna känner sig hemma i, har lätt att hitta information i och enkelt kan jämföra i. Lägger du CV:t på en egen webbplats gör du det alltså lite svårare för rektyreraren. Än värre är det om CV:t är grafiskt avancerat eller om det inte går att printa på ett vettigt sätt. Då har du verkligen gjort det svårt för den som sköter urvalsprocessen. Ett CV skall vara tydligt, tråkigt och funktionellt. CVt:s syfte är att kontrollera och jämföra kvalifikationer och erfarenheter och design kan i detta läget lätt bli ett hinder. Tänk dig själv hur det vore att få in 200 ansökningar, då uppskattar du verkligen att de som ansöker har lagt ner lite tankemöda på att göra det enkelt för dig.
Mitt råd är alltså: ha CV:t på LinkedIn, och hänvisa därifrån till din portfolie. På det sättet gör du det enkelt för rekryteraren, vilket i sin tur ökar sannolikheten för att du inte blir bortsorterad i ett tidigt stadium.
Om detta inte gäller anställning utan snarare eget företagande kanske ett CV inte är så speciellt intressant för en potentiell kund som besöker din webbplats.