FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad anser ni webbhotell om MariaDB? Vad är anledningen till att ni inte erbjuder databasen redan nu? Jag kan måhända ha fel men jag tror inte jag sett den hos något svenskt webbhotell än så länge.
Wikipedia har ju exempelvis redan börjat fasa ut MySQL och har ersatt den på flera håll med MariaDB.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
För oss handlar det nog om efterfrågan, det är ingen hos oss som frågat efter det. Vill man ha det så löser vi det med en VPS hellre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Även vi avvaktar. Vi vill gärna se vad cPanel gör med MariaDB innan vi gör något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Där handlar det nog mycket om okunskap. Man vet inte vilka alternativ som finns och många är nog inte särskilt medvetna om MySQL heller utan ser det som "databasen" eller "databasen för PHP". Ifall webbhotellen självmant informerade mer om MariaDB och dess fördelar tror jag fler skulle öppna upp ögonen för alternativen som faktiskt finns.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Frågan är om tanken är att sälja även MariaDB framöver, då står man där på ruta ett igen vad gäller licenser, transparens, prissättning osv ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-13 klockan 16:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Detta är ju en ganska stor faktor till att det inte händer någonting, medans vissa programmerar egna kontrollpaneler och får då ett eget system där dom kan framhäva ny programvara mycket snabbare en någon som kör på en panel man säljer. Antagligen har efterfrågan på mariadb inte varit speciellt stor ännu och då har det inte varit något som legat på någon deadline. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, finns inte efterfrågan så är det knappast något man lägger egna resurser på utan då inväntar man hellre leverantörerna. Det verkar ju finnas en del önskemål på att just cPanel ska inkludera stöd för MariaDB. Kanske blir de först ut och då kommer väl åtminstone Oderland att kunna erbjuda alternativet i Sverige.
Utomlands har en del faktiskt börjat marknadsföra databasen, t.ex. WiredTree: http://www.wiredtree.com/press/112712.php Det är visserligen ingen delad hosting men ändock. Ifall inte Oracle skulle få för sig att ändra inriktning så tror jag definitivt att MariaDB är rätt väg att gå.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-13 klockan 16:52 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tidigare versioner av MariaDB var slöare, men de verkar (mer eller mindre) kommit ifatt nu.
tartareandesire, varför vill du köra MariaDB för småprojekt som får plats på webbhotell? Menar, är det större å man kör med replication å sånt så är det ju en annan femma, då verkar MariaDB piska rumpa rejält.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är dom stora fördelarna med MariaDB framför MySQL och varför skall man erbjudas detta "redan nu"? (var är det skrivet att det "ska" finnas i framtiden som alternativ).
Jag kör båda sorter och dom gånger jag kompilerar själv så är det uteslutande MariaDB. Senast redigerad av Jake.Nu den 2013-02-13 klockan 18:37 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|