FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men jag har läst fall där de faktiskt tagit det vidare till domstol. Då de är i england kommer de anlita advokat i sverige som för deras ärende vidare. Och självklart gör advokaten allt för att vinna, det är ju deras jobb och bra för deras rykte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Och säger du att du hämtat dom från en gratis sida tidigare så är det ingen fara, där kan dom nog inte säga något men som sagt tar du bort bilderna så är du nog rätt säker.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men detta bolag verkarvara scam som ztream skriver. Så ta bort bilderna från sidan och låtsas som det regnar skulle jag gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte alltid möjligt i praktiken. Man måste ofta vara lite mer effektiv och smartare än så om man ska lyckas som företagare men fortfarande ha pejl på lagen och vad man gör.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du uppfyller sajtens licens och allting är frid och fröjd. Förutom att bilden är felaktigt licensierad, de har inte alls rätt att "sälja" den. Det står säkerligen också i sajtens allmänna villkor, att deras ansvar inte täcker "fellicensiering". Getty är inget scambolag, men de må använda lite unkna metoder för att upprätthålla sin rätt. I Ztreams fall var ju kravet ställt till fel person, vi har ingen information om de gick vidare till bloggaren eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag utgår ifrån att dom måste bevisa att du "medvetet stulit" bilderna. Hur ska dom kunna motbevisa att bilderna inte funnits på en webbplats för gratis bilder eller att dom ens kostat pengar tidigare. Jag antar att den som tagit bilderna tydligt måste deklarera att dom kostar pengar att använda och lägger man ut dom på nätet fritt så är det nog upphovsrättsmannen eget problem. Har varit liknande ärenden i rätten där dokument av misstag lagts ut på nätet men då de vara publikt nåbara så har det ansetts fritt att få ta del av dom.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|