Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur mycket pengar lägger folk länkbyggande?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-11, 19:46 #21
Apartdirect.com Apartdirect.com är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2012
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Gigena Visa inlägg
Vad jag har förstått så har du ingen tidigare erfarenhet av SEO. Var då försiktig med vad du gör. SEO är en väldigt dynamisk bransch som har förändrats mycket de senaste åren så om du hittar gamla artiklar och foruminlägg som tidigare har fått bra respons så är det inte säkert att den informationen är särskilt givande idag.

Var försiktig med länkkataloger. Jag använder länkkataloger i mitt länkbyggande, men har begränsat det kraftigt. De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering. Det är även ett bra sätt att sprida ankartexter genom att t ex ha varumärkeslänkar/domänlänkar från kataloger och sedan fokusera på bra ankartexter från starkare länkar. Länkar från kataloger med hög pr måste inte hjälpa er som du skrev. Läs på om googles panda- respektive pingvin-uppdatering.

Lite korta tips:
• Snöa inte in dig på hög Page Rank. Mycket tveksam om det finns någon korrelation mellan hög page rank och bra rankings. Finns snarare risk att du optimerar fel genom att ”jaga” page rank och du förstör för er sida.
• Skynda långsamt. Om du ska bygga länkar så sprid ut det över lång tid.
• Variera ankartexter och typer av länkar. Har du 1000 do-follow länkar med bara 1 nyckelord så kan du inte förvänta dig bra resultat utan tvärtom.
• Läs på ordentligt om SEO innan du börjar testa en massa saker på en viktig domän.
• Hur ser naturliga inlänkar ut? Tja, använd sunt förnuft. Hur länkar du ifall du vill skicka en länk till en vän i e-post? Hur skiljer sig din länkning om du skriver en blogg och vill länka om något som du tror läsaren skulle vara intresserad utav?
• Se till att ha en bra struktur på er hemsida med intressant innehåll.

Sedan får du helt enkelt göra en värdering. Hur mycket kostar det dig och företaget att lägga ned den tid som krävs för att dels lära dig SEO, men också för att göra optimeringen både onpage och offpage. Tid är pengar! Är det effektivare för er att lägga ned den tiden på annat och ta in SEO utifrån? Om du beslutar dig för att outsourca SEO-arbetet var mycket noga med vilka du väljer.
Jo jag är ny på SEO, hållt på med web några år, kommer från backend-sidan och pysslade tom en del med unix förr.

Ditt inlägg satte verkligen spiken i kistan kring min uppfattning om vilken betydelse back links har. Vi skyndar långsamt helt enkelt, några länkkataloger nu och ev fler senare. Mer fokus på on page. Därtill skall jag kika på panda och penguin lite mer ingående. Det jag vet om penguin är att man inte bör ha nyckelord i ankartexten utan snarare varumärket på sina länkar vilket nu antyder i ditt inlägg.

Vad gäller pengar på SEO-tjänster så har vi beslutat att göra så mycket vi kan själva.

Frågor:

Ang länkar i länkkataloger: Du skriver "..De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering".. Hur menar du där?? En google på link:domain.com resulterar i dessa då eller?

On site seo-strategi: Kanske lite of topic men jag måste fråga. Just nu har jag en del landningssidor på siten men har inte optimerat dem för mina sökord som är 5 stk till antalet för närvarande. Eftersom siten bara varit live ca 2 månader (domänen fyller precis ett år) har jag inte hunnit med all on-page seo ännu..

Förutom att ha en relativt snabb sida, kanoniserade länkar, bra intern länkstruktur, mm så undrar jag om det är smart att göra följande?

Ha en landningssida per nyckelord och så ofta möljligt nämna det exakta nyckelordet: Ex domain.com/keyword (hur förhåller sig detta till EMD?) och på denna ha en titel som innehåller nyckelordet, en h1-tag med ordet, en eller två em, strong eller i-taggar med ordet, en bra meta description innehålland ordet, en brödtext som nämner ordet till en ratio av 5-7%.
Apartdirect.com är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 20:43 #22
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Apartdirect.com Visa inlägg
Frågor:

Ang länkar i länkkataloger: Du skriver "..De uppfyller en viss funktion och underlättar ofta indexering".. Hur menar du där?? En google på link:domain.com resulterar i dessa då eller?
Några kataloglänkar kan få en ny hemsida att indexeras snabbare, men jag tycker inte det kataloger behövs till det syftet om man använder Webmaster Tools. Problemet med vissa kataloger är att du får extremt många länkar från samma domän.

Citat:

On site seo-strategi: Kanske lite of topic men jag måste fråga. Just nu har jag en del landningssidor på siten men har inte optimerat dem för mina sökord som är 5 stk till antalet för närvarande. Eftersom siten bara varit live ca 2 månader (domänen fyller precis ett år) har jag inte hunnit med all on-page seo ännu..

Förutom att ha en relativt snabb sida, kanoniserade länkar, bra intern länkstruktur, mm så undrar jag om det är smart att göra följande?

Ha en landningssida per nyckelord och så ofta möljligt nämna det exakta nyckelordet: Ex domain.com/keyword (hur förhåller sig detta till EMD?) och på denna ha en titel som innehåller nyckelordet, en h1-tag med ordet, en eller två em, strong eller i-taggar med ordet, en bra meta description innehålland ordet, en brödtext som nämner ordet till en ratio av 5-7%.
Jag använder sådan url-struktur till mina undersidor och upplever bra resultat. Var försiktig med att inte överoptimera internt på sidan. Spamma inte nyckelordet i onödan, använd synonymer och skippa strong och i-taggar. Bra text och grundläggande onpage-optimering som h1-taggar, meta title och meta description räcker ganska långt. Jag gillar ha med bilder också.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-11, 21:41 #23
Nykomling

Nykomling

Tack för tipset, finns det någon mer som kan bekräfta så kör jag hårt på denna strategi. Jag kör webmaster tools där jag skickar in sitemaps, etc och min site har fn 16 indexerade sidor men det växer.... gserp gav nu 94 istf 98 igår, det går framåt haha! Dessutom så läste jag att google försöker straffa EMD, men det borde väl inte drabba mig med domain.com/keyword?
Oläst 2013-01-16, 19:22 #24
PapaSmurf PapaSmurf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
PapaSmurf PapaSmurf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2012
Om ni skulle köpt länkar, vilken sajt med registrerad F-skatt skulle ni valt? Även engelska sajter kan vara intressanta.
PapaSmurf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-17, 07:21 #25
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Tack för tipset, finns det någon mer som kan bekräfta så kör jag hårt på denna strategi. Jag kör webmaster tools där jag skickar in sitemaps, etc och min site har fn 16 indexerade sidor men det växer.... gserp gav nu 94 istf 98 igår, det går framåt haha! Dessutom så läste jag att google försöker straffa EMD, men det borde väl inte drabba mig med domain.com/keyword?
EMD innebär väl i runda slängar att du kan åka på en känga ifall du har ett domän som www. ord. se och sedan skickar alla länkar med ankartext "ord" till den siden vilket kanske inte ser naturligt ut. Men sköter du alla kort rätt i övrigt får du inte pisk bara för att det är en EMD.

Har inte helt koll ifall du nämnt åldern på eran domän, alltså tid sedan ni reggade den. Men är sidan relativt ny så bör du vara beredd på att sidans placering i Google kan åka upp och ner mycket i början innan det förhoppningsvis stabiliserar sig.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 12:31 #26
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
EMD innebär väl i runda slängar att du kan åka på en känga ifall du har ett domän som www. ord. se och sedan skickar alla länkar med ankartext "ord" till den siden vilket kanske inte ser naturligt ut. Men sköter du alla kort rätt i övrigt får du inte pisk bara för att det är en EMD.

Har inte helt koll ifall du nämnt åldern på eran domän, alltså tid sedan ni reggade den. Men är sidan relativt ny så bör du vara beredd på att sidans placering i Google kan åka upp och ner mycket i början innan det förhoppningsvis stabiliserar sig.
Vår domän har precis fyllt ett år och vi skall förlänga den nu i februari i 10 år.

Har kollat lite djupare på gserp's nya beta-web.. riktigt bra. ser att vi faktiskt rankar 16 i usa för samma keyword som vi rankar 93 för i sverige. Iom att vi har mkt besök från usa är det bra.. I tyskland & england ligger vi runt 20 så jag gissar att övriga europa är ungefär samma.. Detta är klart en bra början och för våra andra keywords ligger vi mellan 30 och 100.. Babysteps!

Senast redigerad av Apartdirect.com den 2013-01-18 klockan 12:34
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017