FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Jag har läst att man måste ha originalkvitton i sin bokföring, stämmer detta? Om ja, hur gör man senare vid en ev. försäljning av produkten? Köparen lär ju vilja ha originalkvittot... Ponera att man köper t.ex. ett verktyg till företaget och bokför med originalkvitto (skriver av allt direkt om det nu spelar någon roll). Några månader senare säljer man detta verktyg och köparen vill ha originalkvittot. Är det då OK att man bara sparar en kopia i sin bokföring? Ett annat problem är ju att vissa kvitton bleknar väldigt fort. Kopior på dessa lär väl vara OK? Dessutom existerar väl inte digitala kvitton som "original" ens? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är helt okej med kopior.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skulle du sälja nåt och lämna över ett originalkvitto? Låter ju helknäppt. I bolag så ska du behålla originalkvittot i 10 år. Om du säljer nåt så skriver du ut ett nytt kvitto eller faktura till den nya kunden. Kunden vill ju ha ett fakturadatum och kan ju då inte ta över ditt kvitto.. Om det handlar om garanti för kunden så kan du ge kunden en kopia på originalkvittot.
PDF-fakturor som mailats till dig räknas som originalet. D.v.s. PDF:en behöver du spara i 10 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Så butikerna gnäller inte om man kommer med en kopia av kvittot vid ett ev. garantiärende? Hos t.ex. KungSängen står det: Citat:
Senast redigerad av Linuus den 2013-01-13 klockan 21:27 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om PDF och lagring (nu blir det lite OT känner jag, sorry)
PDF får du skriva ut och använda som originalunderlag. Däremot måste du spara din mottagna PDF, dock inte så länge som tio år. Om man följer BFN (bokföringsnämnden) är följande giltigt: "De får förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades." Fler svar på arkivering av verifikat: http://www.bfn.se/fragor/fragor-arkivering.aspx |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du säljer något vidare så har denne kund inget med din leverantör att göra. Precis som KristianE skriver. Om du säljer en begagnad vara dvs något som du använt i ditt företag så kan du leverera en kopia på ditt kvitto om det är intressant ur garantisynpunkt. Mom det är din business att sälja saker vidare till dina kunder så ska du se till att ha ett återförsäljaravtal med din leverantör så du kan returnera varorna vid reklamationer. Alternativt så ställer du själv ut garantin till din kund. När du säljer en vara till en kund så är det ditt företag som är ansvarig inför kunden för reklamationer och skador, "produktansvar", detta ansvar kan du inte komma undan. Det finns varianter av värdekedjan som Återförsäljare, Agent eller "i kommission".... som har lite olika betydelse när det gäller produktansvaret, men jag har inte de exakta reglerna i huvudet just nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991078.HTM Citat:
Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-14 klockan 07:28 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Conny: ibland undrar jag om du bara är ute efter att ha rätt. Mitt svar baserades på direkt citerad text från BFN. Om du tycker deras rekommendationer misstämmer ned lagrum, hör av dig till dem.
Don't shoot the messenger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Jag har inte klagat på dig! Jag förtydligade bara genom att referera till de lagtexter jag gjorde, inget mer menat med det.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|