FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag ägde tidigare en enskild firma som är avreggad. Hade köpt ett mixerbord på företaget för att göra en recension om den vilket gjorde att mixerbordet blev momsfri. Nu undrar jag, eftersom företaget inte finns längre.. vem äger mixern? Kan jag sälja den utan någon bokförning, då det ändå inte finns något företag? Eller hur blir det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Enskild firma = du = du äger mixerbordet.
Kan inte se att du måste bokföra detta någonstans eftersom det inte finns något företag. Rätta mig gärna om jag har fel. Senast redigerad av introstand den 2012-12-03 klockan 13:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Akta så inte skatteverket läser tråden, du får inte avsluta en enskild firma som fortfarande har tillgångar.
Innan du kan avsluta enskild näringsverksamhet måste firman tömmas på tillgångar (och eventuella skulder). Alltså ska mixern ha sålts eller tagits ut som uttag till dig som privatperson innan firman avvecklades. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Men en enskild firman kan väl inte äga saker. Du och den enskilda firman är ju samma juridiska person.
Vad är det jag missar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Så du menar att jag ska tömma mina tillgångar till mig själv/sälja mixern till mig själv innan företaget avvecklades? Då kan jag skriva ner att jag köpte mixern av mig själv för 1 kr? så du menar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Enskild firma innebär att du är personligt ansvarig, inte att du slipper undan skatt =) Absolut kan du köpa mixern för en krona men det är ju ganska uppenbart under marknadsvärde och därför en förtäckt lön. En revision skulle resultera i att mellanskillnaden (mellan 1kr och marknadsvärdet) beskattas plus lite extra bonusskatt för att du fuskat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
"plus lite extra bonusskatt för att du fuskat" = 40%
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack för alla svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alla inventarier i bolaget som fanns kvar vid avslut ska i princip ha sålts eller beskattats av dig privat vid avveckling.
Dock om den skrivits av riktigt på X antal år, eller beroende på värdet så kan man anse att du äger den. Men förutsätter ju att den skrivits av rätt från början. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|