Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Loopia Nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-30, 13:39 #21
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
Vi hade en kort störning på DNS-tjänsten vilket påverkade samtliga kunder. Åtkomst är dock löst nu även om arbetet fortgår för att säkerställa tjänsterna.
Det är ju inte första gången mailen detta år krånglar. Vilken den gjort i två dagar nu om inte mer. För vår är seg hela tiden och det ända standardsvar man får är att man har för många mail, i helvete!
MKÖ är inte uppkopplad  
Oläst 2012-11-30, 14:27 #22
LoopiaAB LoopiaAB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2009
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av MKÖ Visa inlägg
Det är ju inte första gången mailen detta år krånglar. Vilken den gjort i två dagar nu om inte mer. För vår är seg hela tiden och det ända standardsvar man får är att man har för många mail, i helvete!
Det svaret kan man som kund få om man har en väldigt stor inkorg och primärt använder webbmailen då man inte har samma möjlighet att använda cachefunktionerna som i en vanlig lokal klient.
Givetvis är störningen på e-posten olycklig och tekniker jobbar just nu tillsammans med extern leverantör med att säkerställa den delen av tjänsten som drabbade kunder och sedan två dagar bakåt så är det endast ett fåtal kunder som upplevt långsamheter vid framförallt inloggningar.
Vi har uppgraderat delar av systemet under sommaren och har under hösten jobbat med återstående delar såsom webbmailen. Då det rör sig om ett ganska stort system så tar det dessvärre längre tid än önskvärt.

Skicka gärna ett PM om vilken domän du fortfarande upplever störningar på inkl en kortare beskrivning så ber jag tekniker omgående titta på detta.

//Daniel Loopia AB
LoopiaAB är inte uppkopplad  
Oläst 2012-11-30, 15:02 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Vad är "en väldigt stor inkorg"? Kan ju vara bra att ge den informationen som leverantör ifall det finns blivande kunder som tror sig få ganska mycket e-post. Då behöver aldrig sådana onödiga klagomål uppstå.
Oläst 2012-11-30, 16:12 #24
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vad är "en väldigt stor inkorg"? Kan ju vara bra att ge den informationen som leverantör ifall det finns blivande kunder som tror sig få ganska mycket e-post. Då behöver aldrig sådana onödiga klagomål uppstå.
En exakt siffra är svår att säga men när man närmar sig 4-5k mail som ska laddas i webbmailens inkorg som kan orsaka längre svarstider än vad vissa kunder accepterar medan andra inte anser svarstiden vara oskälig.
Under veckan har dock smärtgränsen varit ett lägre antal meddelanden än så beroende på störningar i lastbalanserare och e-postnoder vilket vi beklagar och återigen ber om ursäkt för.

I normala fall så instruerar vi då kunder att försöka placera/arkivera/sortera äldre meddelanden i mappar då deras primära önskemål med webbmailen oftast är att logga in och hantera nyinkomna meddelanden.

I bakgrunden pågår nu ett uppgraderingsprojekt av webbmailen där saker som svarstider och stabilitet är viktiga delar. Ett första steg tog vi somras när hela lagringssystemet byttes ut och under hösten har tekniker jobbat med uppdateringar/uppgraderingar av både mjukvara och infrastruktur för e-posten.

//Daniel Loopia AB
LoopiaAB är inte uppkopplad  
Oläst 2012-11-30, 16:26 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av LoopiaAB Visa inlägg
En exakt siffra är svår att säga men när man närmar sig 4-5k mail som ska laddas i webbmailens inkorg som kan orsaka längre svarstider än vad vissa kunder accepterar medan andra inte anser svarstiden vara oskälig.
Under veckan har dock smärtgränsen varit ett lägre antal meddelanden än så beroende på störningar i lastbalanserare och e-postnoder vilket vi beklagar och återigen ber om ursäkt för.

I normala fall så instruerar vi då kunder att försöka placera/arkivera/sortera äldre meddelanden i mappar då deras primära önskemål med webbmailen oftast är att logga in och hantera nyinkomna meddelanden.

I bakgrunden pågår nu ett uppgraderingsprojekt av webbmailen där saker som svarstider och stabilitet är viktiga delar. Ett första steg tog vi somras när hela lagringssystemet byttes ut och under hösten har tekniker jobbat med uppdateringar/uppgraderingar av både mjukvara och infrastruktur för e-posten.

//Daniel Loopia AB
Jag har varit med om 40-50k i en inkorg utan att det har varit några problem men då handlar det förstås om en lite större aktör. Ska man köra sådana mängder utan sortering så bör man kanske inte välja ett svenskt webbhotell, det kan jag hålla med om.
Oläst 2012-11-30, 18:54 #26
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Länge leve g-apps? Jag hade tidigare runt 200k mail, nu är jag nere i 35k efter lite rensning par månader sen. Bara 1.5gb nu ju.
Jine är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 11:59 #27
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Länge leve g-apps? Jag hade tidigare runt 200k mail, nu är jag nere i 35k efter lite rensning par månader sen. Bara 1.5gb nu ju.
Email på g-apps ligger väl inte i Sverige? Kan nog vara en fördel att ha sin epost i Sverige i många avseenden.
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 12:54 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Email på g-apps ligger väl inte i Sverige? Kan nog vara en fördel att ha sin epost i Sverige i många avseenden.
Jag har i stort sett ingen mail i Sverige, det har fungerat alldeles utmärkt i många år.
Oläst 2012-12-01, 16:03 #29
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
tartareandesire - nog inte så att han betvivlar att amerikanare kan köra e-mail tekniskt. Nästan alla stora tjänster är ju amerikanska. De är helt enkelt väldigt duktiga på detta - för att inte tala om att marknadsföra dem vare sig det är hotmail eller gmail.

Var nog mer att rätt många har lagkrav på var datan är mm. Rätt många lägen man inte riktigt tänker på detta tror jag. Tex sitter du i en styrelse i vilket AB som helst har du vissa krav på hur man skickar mail inför ett styrelsemöte. Är du i stat och kommun så får data ofta inte lämna landet i alla möjliga lägen. Faktum är att en resultaträkning har också krav på hur den skickas - den gången från skatteverket. Något som sådana som Fortnox, 24/7 Office och andra säker funderar rätt mycket på. I dens senare fall så är det till och med så (om jag förstått det helt rätt) att man måste egentligen ha ett skriftligt godkännande från skatteverket.

Även om jag vet Loopia hade lite problem med mail för en tid sedan så är väl Gmail den enda andra som förlorat data för användare det senaste året? I dessa lägen är det nog härligt att ringa någon som snackar svenska och kunna ha en dialog? Kan också vara en dialog.

Som med allt - när allt fungerar bra så spelar det mesta ingen roll - det funkar ju då. ;-)

Tycker dock detta är året då bjässarna har visat att man inte skall förlita sig helt på någon för 100% leverans. Vet många svenska stora spelare som inte var helt nöjda med senaste nergången hos Amazon som var hela 24 timmar (igen!). Tydlig var tex att Minecraft kör endast med östkustcentrat hos Amazon - de var here hela biten av dessa 24 timmar. Det var ju en av många i raden av nergångar (längsta 4 hela dagar och det vet jag inte någon annan än Tieto som lyckats med här i sverige). Även Azure har dykt med allt från office till mail - flera gånger under året.

Tror faktiskt att detta (kanske förra) var året vi all började seriöst titta på att köra flera leverantörer - eller som minimum över flera hallar - för tjänster som är riktigt kritiska. Netflix har ju flera gånger visat att deras arkitektur håller - men de bygger också på öst och västkust i USA. En kan helt försvinna.

Sist men inte minst - 50k i inkorgen? Jag är själv en katastrof och kör alltid med 3-5k i inkorgen - men jag och tydligen många med mig behöver nog en kurs i att använda mappar. ;-)

Ha en bra lördagkväll!
johan1234 är inte uppkopplad  
Oläst 2012-12-01, 16:09 #30
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Tack johna1234 för ditt förtydligande, du tog upp flera saker jag hade i åtanke med mitt inlägg om att epost bör stanna inom Sverige, ha en bra lördagkväll du också!
Danielos är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017