FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur många av dessa 50 000 visningarna är unika och vilka garantier får du för att 2% leder till besök? Personligen skulle jag aldrig betalat för visningar då väldigt många är reklamblinda eller får reklamen utanför skärmen vilket gör att en stor del aldrig kommer se den.
Jag skulle kommit överens om en testvecka eller något liknande för att få fram korrekt statistik. Värdet på besöken varierar kraftigt beroende på bl.a. vilken källa han/hon kommer ifrån. Min erfarenhet säger att generell reklam konverterar mycket sämre än t.ex. besökare från Google så det blir svårt att ta siffror från det ena fallet och jämföra med det enda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag skulle kunna testa med en månad för att se ifall min tes stämmer med verkligheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Din 1:a ekvation är ju helt fel och således borde resten av dina uträkningar och vara helt fel.
Du beräknar din intäkt dels på RPM-värdet men sedan också vad du har för CPC och CTR vilket ger dubbel(?) inkomst. RPM är ju vad du tjänar i snitt på 1000 sidvisningar, så det räcker ju att du utgår från detta värde i dina fortsatta beräkningar. sidvisningar = 2.5*unika besökare inkomst = sidvisningar*RPM/1000 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du glömmer den viktigaste aspekten. Nämligen vad din webbsida tillför för värde för besökaren och annonsören som du säljer besökaren till.
Du kan tjäna pengar genom att sälja och köpa trafik. Men bara om kvalitén på den trafik som du skickar vidare är högre än den som du köpte. Eftersom trafiken som du säljer, är densamma som du köper, så krävs det alltså att din webbsida tillför någonting. Ett exempel kan vara om du lyckas göra nischad och segmenterad trafik av bred och ospecificerad trafik. Ett annat exempel kan vara om du lyckas väcka ett begär efter en särskild produkt hos besökaren. Skickar du trafik av låg kvalité via Adsense, så kommer ersättningen per klick att falla. Annonsörerna kommer nämligen att reglera sina bud därefter och det kommer att påverka din lönsamhetskalkyl i hög grad. Du bör därför inte fokusera på vad du idag kan köpa trafik för och vad du idag kan sälja trafik för. Utan avgörande är hur mycket du kan förädla trafiken som du köper, innan du säljer den vidare. Där hittar du dina marginaler. Edit: Jag kanske missade att svara på din fråga som var; ifall någon kan se ett fel i kalkylen. Felet du gör är att du inte tar hänsyn till att priset på trafiken som du köper, kommer att påverka priset på trafiken som du säljer. I din kalkyl, så är klickpriserna desamma dag 153 som dag 1. Senast redigerad av Gustav den 2012-11-05 klockan 14:59 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
@alla Tack för all feedback!
Citat:
|