Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur ska jag hosta min nya community?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-29, 21:22 #1
coooco coooco är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2010
coooco coooco är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2010
Standard Hur ska jag hosta min nya community?

Hej!

Jag har sen en tid tillbaka utvecklat en sida som nu är klar att gå live. Jag måste bara skaffa hosting. Jag vet inget om detta så jag skulle uppskatta er hjälp.

Min sida är en community där användarna kommer ladda upp bilder på daglig basis och diskutera samt poängsätta dessa. Jag har ingen aning om hur mycket trafiken jag kan komma att få, men en facebook-grupp inom samma nisch har ca 1k medlemmar och ca 50 nya bilder per dag.

Kan jag börja med ett billigt webbhotellskonto hos tex. Binero eller Loopia och sen byta upp mig till något annat när trafiken ökar? Vad är ett naturligt nästasteg? En virtuell server?

Tack på förhand!
coooco är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 22:54 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Eftersom din sajt troligen snart kommer att dra mycket bandbredd tycker jag du ska börja med ett webbkonto på något webbhotell med fri bandbredd.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-29, 23:57 #3
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Alternativt typ Binero.se där du har hela 2TB trafik (som jämförelse kan jag nämna att hela Emocore.se, med ca 20 miljoner sidvisningar per månad, ca 200.000 bilder och ~92.000 medlemmar - drar ca 2TB/mån i trafik, totalt)

Stirra dig inte blind på "gratis trafik" eller liknande, det är väldigt svårt att nå upp till så höga mängder, något även Binero vet om.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 07:37 #4
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Ja man bör nog passa sig för allt som har fria gränser då man då ger leverantören möjlighet att bestämma.

Var utomlands för nåt år sen och åkte med en båt som erböjd fri sprit, frågade vad det egentligen innebar med fri sprit och svaret jag fick var "Tills vi tycker att det är lämpligt". Samma sak gäller nog när en leverantör erbjuder "fri trafik", "obegränsat utrymme" etc..
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 09:43 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Ja man bör nog passa sig för allt som har fria gränser då man då ger leverantören möjlighet att bestämma.
Men så är det ju alltid för alla webbhotell, men nu är det ju så att det är ju inte bandbredden som är den springande punkten, för den är ju billig utan det är hur hårt man använder serverresurserna. Vi har flera kunder som kommit till oss som blivit utslängda från det gamla hotellet pga högt utnyttjande och sedan när vi tittar på kundernas konton märker vi inget speciellt alls.
Oläst 2012-10-30, 09:58 #6
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
Frebjos avatar

Reg.datum: Jun 2012
Jag skulle rekommendera att köra på en VPS direkt, då du själv styr och ställer över denna, ett community passar enligt egen erfarenhet inte in på en shared hosting server.

Better safe than sorry right?
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 11:04 #7
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Webbhotellet som erbjuder fri bandbredd rekommenderar ett med fri bandbreddd, webbhotellet med gräns på trafiken rekommenderar ett med gräns på trafiken, webbhotellet som även erbjuder shared hosting server rekommenderar shared hosting. Det är ju bra att de tror på sina produkter, men man kanske ska ta tipsen med en nya salt.

Förhoppningsvis kommer ditt community att gå jättebra, men de flesta communitys som startar får väldigt få medlemmar och dör efter några månader. Jag tycker därför att du ska välja något billigt webbhotellskonto, med eller utan fri trafik. Blir ditt community en succé är det bara att gratulera och då byter du upp dig till något mer passande.

PS. Jag kanske också är partisk då jag tidigare arbetat på ett webbhotell med fri trafik och numera arbetar på ett webbhotell med trafikgräns.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-30, 13:46 #8
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
PS. Jag kanske också är partisk då jag tidigare arbetat på ett webbhotell med fri trafik och numera arbetar på ett webbhotell med trafikgräns.
Fast det handlar ju inte om att ett webbhotell har oändlig eller extremt hög bandbredd tillgänglig, utan det handlar ju mest om prisbilden. De som använder mer bandbredd än vad som ingår betalar ju oftast extra för det, medan de som har fri inte tar betalt. Det är trots allt de som utnyttjar alltför mycket serverresurserna, php/mysql osv som blir utslängda pga detta, med eller utan att ha använda mycket bandbredd. Anledningen till att jag rekommenderar ett webbhotell med fri bandbredd för coooco är att det är onödigt att betala extra för stor bandbredd som coooco verkar kunna få ganska snabbt om det växer. Om däremot siten drar extremt mycket resurser så är naturligtvis dedikerad eller vps det bästa, något han kan ta först när han ser att det utvecklar sig uppåt.

Senast redigerad av Danielos den 2012-10-30 klockan 13:50
Oläst 2012-10-30, 21:16 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag skulle inte lyssna så mycket på vad representanter för webbhotellen skriver här i tråden om jag vore du, särskilt inte de som gör reklam för sin egen verksamhet. Fri trafik osv. existerar som sagt var inte i verkligheten, det finns alltid andra begränsningar som hindrar att en normal webbplats drar för mycket resurser hos ett webbhotell. Det är normalt sett ett icke-problem. Närmar du dig de nivåerna så börjar det ändå bli dags att växa ur webbhotellskostymen och tänka större.

Eftersom du verkar vara nybörjare så skulle jag absolut börja med ett vanligt webbhotellkonto. Rent krasst så kan du utgå från att det inte går så bra som du tror och då har du inte lagt ut mer pengar än du behöver om sajten inte lever upp till dina förväntningar. Du kan sedan ta steget till nästa nivå om det behövs längre fram.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-30 klockan 21:47
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017