Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur veta om annonsören är ärlig?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-15, 12:05 #1
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Utveckla, du säger att de filtrerar trafiken efter länder?
Nä, att de inte rapporterar alla leads för att få mer pengar. Händer både på annonsör- och nätverksnivå.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 13:36 #2
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Nä, att de inte rapporterar alla leads för att få mer pengar. Händer både på annonsör- och nätverksnivå.
Nu tror jag allt att du har fått det om bakfoten.
Anledningen till att nätverk scrubbar beror i princip alltid på kvalitén på leadsen.
Detta är för att kostnaden per lead ska kunna matcha med kostnaden per sale.
Skickar du skitkvalle till någon leadkampanj kommer du antingen bli borttagen från kampanjen eller så kommer de scrubba dina leads så att annonsören är nöjd.

Detta är dock väldigt ovanligt hos de svenska nätverken.

Till OP: Det är omöjligt att veta om annonsören alltid har på trackingen men det är i nätverkens högsta intresse att det alltid finns tracking. Om sales försvinner från annonsören så förlorar även nätverken pengar.
Många av de större annonsörerna använder sig av så kallade trackingswitchar vilket gör att pixeln inte visas på vissa kanaler. ett exempel kan vara att de inte visar tracking länken ifall någon klickar på deras displaykampanjer eller adwords annonser.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 15:45 #3
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Nu tror jag allt att du har fått det om bakfoten.
Anledningen till att nätverk scrubbar beror i princip alltid på kvalitén på leadsen.
Detta är för att kostnaden per lead ska kunna matcha med kostnaden per sale.
Skickar du skitkvalle till någon leadkampanj kommer du antingen bli borttagen från kampanjen eller så kommer de scrubba dina leads så att annonsören är nöjd.

Detta är dock väldigt ovanligt hos de svenska nätverken.

Till OP: Det är omöjligt att veta om annonsören alltid har på trackingen men det är i nätverkens högsta intresse att det alltid finns tracking. Om sales försvinner från annonsören så förlorar även nätverken pengar.
Många av de större annonsörerna använder sig av så kallade trackingswitchar vilket gör att pixeln inte visas på vissa kanaler. ett exempel kan vara att de inte visar tracking länken ifall någon klickar på deras displaykampanjer eller adwords annonser.
Shaving då, typ samma sak. Grejen är den att egentligen ska payout justeras efter kvalitét, man ska inte plocka bort leads bara för att det konverterar dåligt i backend. Antingen plockar man bort publishern, justerar hans payout eller så betalar man helt enkelt för de leads man får in.
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 10:10 #4
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Shaving då, typ samma sak. Grejen är den att egentligen ska payout justeras efter kvalitét, man ska inte plocka bort leads bara för att det konverterar dåligt i backend. Antingen plockar man bort publishern, justerar hans payout eller så betalar man helt enkelt för de leads man får in.
Shaving är när de tar bort leads och tar pengarna själv, kan vara på nätverk och annonsörsnivå. Detta är något som är jävligt och märker man det är det bara att outa direkt

Självklart vill man som affiliate få betalt för varje lead man skickar men i slutändan är det konverting till sale som är det viktiga. CPL är bara en annan betalningsmetod för CPS för att det ska vara lättare att optimera i min mening.

Min erfarenhet är att det oftast är annonsören som börjar scrubba och inte nätverken.
När jag pratar med annonsörerna direkt och frågar varför de scrubbar så har det varit så att de ber nätverken att dra ner payout för publishern men nätverken segar eller gör det inte alls vilket gör att annonsören förlorar pengar. Självklart är detta fall till fall men det är den anledningen jag har fått höra.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
callback, cpl, klick, kvalitet, pixel, tracking, ärlighet


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017