FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har de senaste dagarna fått detta meddelande från flera olika kontakter på Skype:
Citat:
Jag antar att det är som någon slags Zombie-effekt, dvs att om man går på det och inte har något skydd som sätter stopp för viruset så börjar ens egna dator automatiskt att skicka ut texten. På sätt och vis så är det skrämmande att se hur många som inte har skydd, eller åtminstone inte tillräckligt bra skydd. Har fått meddelandet från minst 20+ personer på Skype inom loppet av 2 dagar. En annan intressant sak är att folk säger att det är "Anonymous" som hackar och står bakom viruset men det låter mest som något påhitt som uppstått till följd av deras senaste DDOS-attacker. Däremot så undrar man ju vart viruset kommer ifrån i början. Någon mer som fått detta meddelande? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet idag är att folk går på detta - precis som du gjorde. Det saknas nödvändig kunskap inom IT-säkerhet innan man får en internetansluten enhet i händerna. Barnen börjar ju med datorer redan i förskolan.. Förhoppningsvis lärs det i alla fall ut lite grann om att man ska akta sig för "äckliga gubbar" (som på vår tid), men det räcker tyvärr. Det finns fler faror än grooming.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det bara jag som aldrig använder antivirus? Med lite vett så får man knappast virus, och ofta handlar det om något som lägger sig i autostart, så bara att kika i registret om man misstänker något. Kan säga att jag aldrig fått virus på några av mina datorer om enbart jag har använt dem.
När det gäller att fixa någons väns dator så är det Kaspersky som gäller, helt klart. Men annars, inget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag kör själv med antivirus, är noga med vilka mail jag öppnar, vilka länkar jag klickar på osv och inte tror jag att jag är säker för det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Behöver självklart inte ha varit någon från anonymous som gjort detta, men skulle mycket väl kunna var det också. Har fått några stycken såna här meddelanden. Verkar vara ett ""internationellt"" virus med tanke på formuleringen ("hej _detta är_ ..."). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Btw, här har ni en virus skans om ni vill jämföra vilka antivirus program som hittar viruset:
https://www.virustotal.com/file/5110...1b68/analysis/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag testar datorn någon gång per år mot virus och har aldrig fått ett utslag. Pratar vi däremot kontorsmiljö eller burk jag använder enbart till arbete, så kör jag antivirus. Personligen tycker jag att ett AV för privat bruk är slösade pengar samt onödig extraresurs på datorn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Läste lite om detta virus igår:
http://thehackernews.com/2012/10/ran....rlUiqaey.dpbs |
|||