Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nytt "Skype-virus?" på gång?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-07, 21:51 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Nytt "Skype-virus?" på gång?

Jag har de senaste dagarna fått detta meddelande från flera olika kontakter på Skype:

Citat:
hej detta är din nya profilbild? *censuerad goo.gl länk*
Första gången klickade jag på länken och då varnade Kaspersky direkt för skadlig kod. Jag trodde då att personen som skickade det försökte skoja med mig men det dröjde inte länge innan identiska meddelanden började komma in från alla håll och kanter på Skype.

Jag antar att det är som någon slags Zombie-effekt, dvs att om man går på det och inte har något skydd som sätter stopp för viruset så börjar ens egna dator automatiskt att skicka ut texten.

På sätt och vis så är det skrämmande att se hur många som inte har skydd, eller åtminstone inte tillräckligt bra skydd. Har fått meddelandet från minst 20+ personer på Skype inom loppet av 2 dagar.

En annan intressant sak är att folk säger att det är "Anonymous" som hackar och står bakom viruset men det låter mest som något påhitt som uppstått till följd av deras senaste DDOS-attacker. Däremot så undrar man ju vart viruset kommer ifrån i början.

Någon mer som fått detta meddelande?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 22:46 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Problemet idag är att folk går på detta - precis som du gjorde. Det saknas nödvändig kunskap inom IT-säkerhet innan man får en internetansluten enhet i händerna. Barnen börjar ju med datorer redan i förskolan.. Förhoppningsvis lärs det i alla fall ut lite grann om att man ska akta sig för "äckliga gubbar" (som på vår tid), men det räcker tyvärr. Det finns fler faror än grooming.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-07, 23:00 #3
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Problemet idag är att folk går på detta - precis som du gjorde. Det saknas nödvändig kunskap inom IT-säkerhet innan man får en internetansluten enhet i händerna. Barnen börjar ju med datorer redan i förskolan.. Förhoppningsvis lärs det i alla fall ut lite grann om att man ska akta sig för "äckliga gubbar" (som på vår tid), men det räcker tyvärr. Det finns fler faror än grooming.
Ja, det är skrämmande hur enkelt viruset har spritt sig från dator till dator på så kort tid. Jag förstod att något skulle ske men väntade mig en screamer eller något, som tur är hade jag Kaspersky.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-08, 02:33 #4
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Är det bara jag som aldrig använder antivirus? Med lite vett så får man knappast virus, och ofta handlar det om något som lägger sig i autostart, så bara att kika i registret om man misstänker något. Kan säga att jag aldrig fått virus på några av mina datorer om enbart jag har använt dem.

När det gäller att fixa någons väns dator så är det Kaspersky som gäller, helt klart. Men annars, inget.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-08, 09:13 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Är det bara jag som aldrig använder antivirus? Med lite vett så får man knappast virus, och ofta handlar det om något som lägger sig i autostart, så bara att kika i registret om man misstänker något. Kan säga att jag aldrig fått virus på några av mina datorer om enbart jag har använt dem.

När det gäller att fixa någons väns dator så är det Kaspersky som gäller, helt klart. Men annars, inget.
Hur vet du det? Om du inte har något antivirus så har du inget som ev. kan upptäcka att det finns någon keylogger, trojan, osv på din dator... Att tro något annat är bara naivt (enl. min mening).

Jag kör själv med antivirus, är noga med vilka mail jag öppnar, vilka länkar jag klickar på osv och inte tror jag att jag är säker för det!
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-08, 16:58 #6
Sony? Sony? är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
På sätt och vis så är det skrämmande att se hur många som inte har skydd, eller åtminstone inte tillräckligt bra skydd. Har fått meddelandet från minst 20+ personer på Skype inom loppet av 2 dagar.

En annan intressant sak är att folk säger att det är "Anonymous" som hackar och står bakom viruset men det låter mest som något påhitt som uppstått till följd av deras senaste DDOS-attacker. Däremot så undrar man ju vart viruset kommer ifrån i början.

Någon mer som fått detta meddelande?
Är väl mycket mer skrämmande att se hur många som klicka på "kör", "OKEJ, detta kan skada min dator, det är lungt" och inte reagerar på att det inte är en bild.

Behöver självklart inte ha varit någon från anonymous som gjort detta, men skulle mycket väl kunna var det också.

Har fått några stycken såna här meddelanden. Verkar vara ett ""internationellt"" virus med tanke på formuleringen ("hej _detta är_ ...").
Sony? är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-08, 17:03 #7
Medlem

Medlem

Btw, här har ni en virus skans om ni vill jämföra vilka antivirus program som hittar viruset:

https://www.virustotal.com/file/5110...1b68/analysis/
Sony? är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 11:40 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg

Du TROR att du aldrig fått någon elak programvara i datorn menar du. Att inte använda AV är minst sagt oansvarigt om man har en enda kund. Det är lika dumt som att inte använda bilbälte eller cykelhjälm. Visst kan man minska olycksrisken betydligt genom att vara en skicklig förare men råkar man ut för något allvarligt så har det i slutändan ingen som helst betydelse.
Oläst 2012-10-09, 12:46 #9
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Du TROR att du aldrig fått någon elak programvara i datorn menar du. Att inte använda AV är minst sagt oansvarigt om man har en enda kund. Det är lika dumt som att inte använda bilbälte eller cykelhjälm. Visst kan man minska olycksrisken betydligt genom att vara en skicklig förare men råkar man ut för något allvarligt så har det i slutändan ingen som helst betydelse.
Pratar vi i kontorsmiljö eller privat? Jag har somsagt alltid lyckats hålla min burk ren, då jag inte är dum nog att klicka på suspekta länkar. Visst har det hänt att jag på något sett har fått ett virus, men då är det lika enkelt att ta bort det manuellt.

Jag testar datorn någon gång per år mot virus och har aldrig fått ett utslag.

Pratar vi däremot kontorsmiljö eller burk jag använder enbart till arbete, så kör jag antivirus. Personligen tycker jag att ett AV för privat bruk är slösade pengar samt onödig extraresurs på datorn.
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-10, 12:26 #10
fooztrs avatar
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
fooztr fooztr är inte uppkopplad
Flitig postare
fooztrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Läste lite om detta virus igår:
http://thehackernews.com/2012/10/ran....rlUiqaey.dpbs
fooztr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017