FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du söker nya kunder så ska du leta efter kunder som har någon typ av "problem" som de vill ha åtgärdat. Om kunden vet om att de har ett problem så kan de sätta av pengar för att lösa "problemet" och då har de enligt marknadsprinciperna ett "behov".
Det gäller för dig att hitta de företag som har ett "behov" som du kan tillfredsställa med din lösning. Vad är då ett "problem"? Det kan exempelvis vara att företaget har en för låg färsäljning pga stark konkurens i sin branch, så EN möjlig lösning skulle kunna vara att marknadsföra sig bättre på webben och då kan du erbjuda en sån lösning. Det kräver både eftertanke och en hel del jobb för att hitta rätt kunder som passar just dig och din verksamhet. När du pratar med kunden så måste du fokusera på att lyssna på kundens behov, mång asäljar epladdrar på om hur bra de är men det är ointressant för kunden. Kunden vill ha en lösning på sina problem, och din uppgift är att övertyga kunden om att du har en sån lösning. Sammanfattningsvis: - Leta efter drömkunder - Använd ditt personliga nätverk för marknadsföring - Lyssna på kundens behov - Tänk alltid på att kunden måste få ut ett rimligt värde av det jobb du gör - Övertyga om att du kan leverera rätt lösning - Ha stenhård koll på ekonomin - Gör alltid ett kanonbra jobb - Lova inte mer än du kan hålla - Se till att hålla allt vad du lovar (Kvalitet, Leveranstid och Kostnad) - Alltid tydliga och skriftliga avtal med kunden INNAN jobbet påbörjas - de kunder som inte vill skriva på ett avtal är potentiella problemkunder så gå vidare till nästa kund i stället Allt detta ska du dokumentera i din affärsplan så du och din kompanjon har samma bild av vad er verksamhet går ut på. Det är även bra för att kunna få synpunkter av andra personer som har mer erfarenhet. Det är mycket smidigt att kunna få synpunkter på sin skriftliga affärsplan. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-16 klockan 23:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för en mycket tydlig och bra beskrivning Conny.
Fram tills nu har vi aldrig jagat en speciell kund, vi har gjort allt från större webshops i Magento till små hemsidor - "åt Kalle som driver ett bygge med 3 anställda". Vi har testat både SEO/Ad men tycker inte det drar in speciellt mycket. Dock har varje ny kund dragit in ännu en kund åt oss, så att våra kunder är nöjda med vårt jobb vet jag. Vi vill gärna satsa mer på att bygga hemsidor just nu, allt från större sidor till små enkla. Idag letar vi upp företagsinformation via bolagsverket sedan ringer vi runt och försöker boka in möten. -- Är detta ett bra sätt ? Ibland har vi även gjort en skiss på en befintlig hemsida sedan skickat vår skiss och kontaktat kunden vilket också fungerar. Men ifall du har fler tips på att dra in kunder tex småföretagare och lite större företag så hade jag varit tacksam. Vi jobbar även efter fasta priser, men småföretagare kanske hellre vill binda sig 12mån i taget istället? Mvh Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|