Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rätt till domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-06, 17:33 #1
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 178
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Först ska man ta hänsyn till att det aldrig är helt givet utfall när det gäller juridiska frågor.

När det gäller varumärken finns det ett antal olika klasser som de kan registreras inom. Skyddet gäller bara inom dessa klasser, därför kan ett registrerat varumärke vara både en matprodukt och en stålprodukt. Därav att en varumärkesregistrering inte ger någon ensamrätt.

Varumärken som förlorar sin unikitet, tex Bankomat, som används som ett generellt ord i Sverige för uttagsautomat, förlorar sin varumärkesstatus.

Även utan registrering har man ett visst varumärkesskydd genom inarbetning.
Bra sammanfattat! Värt att notera är att varumärkesskydd genom inarbetning kan vara svårare att styrka.
Citat:
Ett varumärke anses vara inarbetat om det har använts i sådan omfattning att det här i landet inom en betydande del av den krets som det riktar sig till har blivit känt som en beteckning för de varor eller tjänster som det används för. En ensamrätt som grundar sig enbart på inarbetning gäller bara inom det område där varumärket är inarbetat.
Källa: http://regeringen.se/sb/d/1910/a/12260
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-06, 21:45 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av col Visa inlägg
Bra sammanfattat! Värt att notera är att varumärkesskydd genom inarbetning kan vara svårare att styrka.
Det går väl aldrig att "styrka"? Är väl bara en ren bedömningsfråga och det krävs nog mer eller mindre att det är välkänt för de flesta?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-07, 20:44 #3
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går väl aldrig att "styrka"? Är väl bara en ren bedömningsfråga och det krävs nog mer eller mindre att det är välkänt för de flesta?
Det krävs att en betydande del av omsättningskretsen känner till varumärket för att det ska anse vara inarbetat. Omsättningskretsen kan i sin tur delas in i olika grupper, t ex bransch och potentiella kunder. Det är "enklast" att bevisa att varumärket är inarbetat inom branschen genom att beställa en marknadsundersökning av Stockholms handelskammares varumärkesnämnd.

Enligt praxis krävs att åtminstone 1/3 av omsättningskretsen känner till varumärket för att det ska anses vara inarbetat. Problem uppstår om en del uppfattar varumärket som en generisk beteckning. Då krävs i regel att fler uppfattar ordmärket som ett varumärke än en generisk beteckning för att det ska anses vara inarbetat.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017