FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det är enligt mig självklart att man ska ha en switch/if i en get/set för att styra vad som händer, annars öppnar du ju upp klassen helt, och det kan ju inte vara tanken med get/set-metoderna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Som jag uppfattade det var målet att det inte ska gå att sättaegenskaper som objektet inte redan har. Alla som finns ska kunna sättas/hämtas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Hämta egenskaper som inte finns, det går väl aldrig (dom finns ju inte?), och ifall man sätter en egenskap som inte finns egentligen så gör väl inte det så mycket? Håller med om att är "lite fult" såklart att kunna sätta egenskaper som inte finns egentligen, men klassen borde ju inte fråga efter den egenskapen ändå så borde inte påverka något, eller missar jag något? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, eller så ser man till och skriva ordentliga tester enligt BDD eller TDD.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jobbigt att skriva enhetstester för att täcka upp enkla slarvfel som kompilatorn snappar upp direkt tycker jag, därför jag håller mig till c# istället för php. Php har säkert en del styrkor och man ska nog inte försöka förändra dess natur genom att försöka få den att emulera ett mer strikt språk som Conny verkar vilja göra här.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kompilatorn fångar, av egen erfarenhet, upp fel som nybörjare ofta begår; syntax fel. Erfarna utvecklare missar sällan semikolon eller har ett mellanslag på fel ställe. Vi gör istället logiska fel, fel som inte en kompilator kan hitta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dvs exempelvis som i C# där man kan ha en metod för att validera värden när de sätts till en metod, 'är värdet utan för det giltigas gräns så kan man endera låta bli att lagra värdet i klassen eller göra en Throw Exception("Med ett vettigt felmeddelande").... När man läser av ett värde så kan man exempelvis ha en automatisk konvertering, formatering, lagring av accessstatistik eller inläsning från någon extern källa. detta utan att programmeraren som använder egenskapen behöver bekymra sig över hur det går till. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|