FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Värderingen bygger förvisso ¨på förväntningar om framtida vinst OCH en förhandling mellan parterna.
Jämför man med börnoterade företag där siffrorna är väl genomlysta och vi begränsar oss till de företag som verkligen gör vinst (för företag som gör förlust är ju en vinstmultipel inte relevant att resonera kring) så ligger de i hela spannet från 3 till över 99 så man kan inte enbart använda en vinstmultipel (eller P/E för Price/Earnings). Om vi använder P/E i fortsättningen som begrepp för att jämföra så får man även ta hänsyn till de faktiska substansvärdet. Men antal besökare har inget värde i sig. Man måste sättta ett värde i kronor och ören på varje besökare i så fall. Och då måste man resonera utifrån vad man kan skapa för mervärde i form av försäljning till dessa besökare (eller annonsintäkter från tredje part). Man ska dock vara extremt försiktig när man värderar en affärsverksamhet. I synnerhet verksamheter sopm är extremt personberoende som en bloggsajt/artikelsajt. Förvissor har det sålts webbsajter för betydande belopp, men de hör till iundantagen. Man kan inte automatiskt ta exemplet med pizzaonline.com som väl såldes för 275 Mkr och överföra det till alla andra sajter. Vad skulle hända om vi värderade alla drygt miljonen .se-domäner till 275 Mkr per styck? Jo enbart sveriges domäner skulle då betinga ett värde på 275 000 000 000 000 kr, det inser var och en att det inte är vare sig relevant, realistiskt, meningsfullt eller ens tillämpbart... Sveriges nuvarande BNP ligger väl på runt 2 000 000 000 000 kr/år eller nåt i den stilen, dvs mindre än en procent av pizzaexemplet. Sen är då frågan om pizzaonline.com verkligen var "rätt" pris. Det var det om man tar förhandlingen som sådan ur ett momentant värderingsögonblick, det var ju verkligen någon som betalade 275 000 000 kr för att få denna webbsajt. Men kommer de kunna räkna hem investeringen? Det vet jag inte i dagsläget, då jag inte följt med företaget som var köpare. Men om 5 år så har vi kanske svaret... Vad vill jag ha sagt med detta? Jo att man inte kan dra förhastade slutsatser av enskilda extremvärden och automatiskt multiplicera med andra orelaterade objekt av samma typ (dvs andra webbplatser). Detta gäller värdering av så "fluffiga" (eller "flyktiga") substansvärden som imateriella rättigheter och goodwill (eller badwill för den delen). Samma problem som man kan identifiera med artisters imateriella rättigheter för värdering av sin text, musik, bild eller inspelade framföranden. Samma sak gäller "kundstocken" som många gånger har ett "goodwillvärde" i företagsaffärer. Man kan då resonera ungefär så här; - Det kostade i genomsnitt 2500 kr per kund i marknadsföringsåtgärder för att ta hem en första beställning av en kund. Då borde kundstocken på 3000 kunder vara värd 3000*2500 kr dvs 7,5 Mkr. Man måste dock kommma ihåg att kundstocken är som mjölk, den är färskvara. Bara det faktum att det historiskt har kostat 7,5 Mkr i marknadsförings och försäljningskostnader att bygga upp kundstocken så innebär det inte att kundstocken har det värdet i dag. Jag skulle drista mig till att säga att man bör göra en avskrivning med ca 20-50% per år (som ett generellt schablonvärde) på marknadsföring och försäljningskostnader, givetvis beroende på vilken verksamhet man bedriver. Dvs om jag lagt ner 1,5 Mkr per år under 5 år på att bygga upp kunstocken så skulle värderingen kunna se ut ungefär så här: 2012: M/S: 1,5 Mkr, ingående restvärde 1,5 Mkr, accumulerad avskrivning (-20%) 0,3 Mkr, Värde 1,2 Mkr 2011: M/S: 1,5 Mkr, ingående restvärde 1,2 Mkr, accumulerad avskrivning (-40%) 0,6 Mkr, Värde 0,9 Mkr 2010: M/S: 1,5 Mkr, ingående restvärde 0,9 Mkr, accumulerad avskrivning (-60%) 0,9 Mkr, Värde 0,6 Mkr 2009: M/S: 1,5 Mkr, ingående restvärde 0,6 Mkr, accumulerad avskrivning (-80%) 1,2 Mkr, Värde 0,3 Mkr 2008: M/S: 1,5 Mkr, ingående restvärde 0,3 Mkr, accumulerad avskrivning (-100%) 1,5 Mkr, Värde 0,0 Mkr Summa nuvärde på kundstocken borde då bli 1,2+0,9+0,6+0,3+0,0 => 3 Mkr. Men sammanlagt har man lagt ner 7,5 Mkr under 5 år på att bygga upp kundstocken. Men värdet för köparen är bara 3 Mkr. Detta enbart som ett exempel på hur man kan ställa upp en värdering av en kundstock Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-18 klockan 09:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Självklart applicerar man ett spekulativt värde beträffande antalet besökare på en webbplats, utifrån möjligheten att göra framtida profit på dessa. Beträffande värderingskalkyler har du mycket mer på fötterna än mig (och de flesta här, antar jag). De är säkert utmärkta och applicerbara i de flesta fall.
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|