Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bolagsskatten före eller efter lön/kostnader

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-14, 14:36 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Varför håller du på med EF när du har ett AB? Lägg ner skiten och satsa fullt på AB.

AB är och kommer alltid ses som en mer seriös bolagsform. EF får lätt "hemmasnickarstämpeln".

* I ett AB kan du ta aktieutdelning med 20% skatt upp till ca 140.000 kr i år
* Din lön i ett AB är en riktig lön och du får pension och SGI. I din EF får du tänka på allt sånt själv.
* I AB:t är bolaget och du helt olika individer och bara för att bolaget går dåligt kan inte KFM knacka på hemma hos dig.
* I EF är "företagets" ekonomi och din exakt densamma. Det spelar ingen roll att du har olika bankkonton. Du ansvarar för att varenda faktura blir betald med dina egna pengar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-14, 18:08 #2
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Varför håller du på med EF när du har ett AB? Lägg ner skiten och satsa fullt på AB.

AB är och kommer alltid ses som en mer seriös bolagsform. EF får lätt "hemmasnickarstämpeln".

* I ett AB kan du ta aktieutdelning med 20% skatt upp till ca 140.000 kr i år
* Din lön i ett AB är en riktig lön och du får pension och SGI. I din EF får du tänka på allt sånt själv.
* I AB:t är bolaget och du helt olika individer och bara för att bolaget går dåligt kan inte KFM knacka på hemma hos dig.
* I EF är "företagets" ekonomi och din exakt densamma. Det spelar ingen roll att du har olika bankkonton. Du ansvarar för att varenda faktura blir betald med dina egna pengar.

Jag håller alltså inte på med min EF längre. Har det bara liggandes.
AB:et driver hela verksamheten, jag tänkte endast fakturera mitt AB ifrån min EF istället för att ta ut lön ifrån AB:et. Fast jag har inte bestämt mig än.

Så det enda min EF hade gjort var att fakturera företaget och då jag inte har kostnader i min EF så hade allting blivit "lön". Men det blir alldeles för komplicerat och invecklat så jag struntar nog i det.

Tänkte bara på att egenavgifterna är lägre än arbetsgivaravgifterna, däremot har man som anställd i AB fler fördelar som t.ex personalvård.

Ursäkta om jag skriver lite otydligt, kom precis hem efter många timmars paddlande i extrema forsar. Jag trodde att det skulle vara en lugn sjö som vi skulle paddla i... Men ack så fel man kan ha...

Tack för svaren!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017