FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skickar de på inkasso eller KFM i alla fall så bestrider du fakturan och låter blir att betala. Kommer det brev från tingsrätten att de stämt dig så skickar du ett svaromål där du bestrider fodran och anger de skäl du har (exempelvis att du sagt upp avtalet i tid och anger de datum som du åberopar samt bifogar avtalet). Har du då rätt i sak kommer tngsrätten att döma till din favör och motparten får avslag på sin fodran. Men du måste följa denna legala procedur anars funkar det inte. Har du rätt i sak ska du aldrig betala en tvistig faktura, för då har du ju förlängt avtalet ett år till. Men om du nu har försuttit möjligheten att säga upp avtalet denna gång så kan du skicka en officiell uppsägning på papper så den är inne i god tid till nästa års förlängning. Det funkar ofta inte att säga upp per mejl eftersom leverantören ofta måste ha ett skriftligt underlag för att skydda sig mot bedrägerier. Det funkar att beställa via emejl eftersom en bedräglig beställning kommer leerantören troligen inte få betalt för och då startar aldrig tjänsten. Det finns specialfall där en bedragare beställer i annans namn och betalar första fakturan så tjänsten startar, för att sen strunta i att betala nästa faktura, men då måste det till polisanmälan och annat krångel för att upphäva avtalet, så är man utsatt för såna bedrägerier så är det sällan kul (utom för bedragaren då). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hela idéen med Infoo.se (precis som med SUNET-katalogen, ända sedan starten 1993) är att man själv anmäler sin sajt, och att vi sedan granskar sajten innan den godkänns. Vi lägger inte till sajter själva, och vi skulle därmed heller aldrig fakturera ett företag som inte anmält sin sajt till katalogen.
Vi skickar naturligtvis inte ut bluffakturor, däremot har vi tidigare haft problem med att en person registrerat sajten (ofta någon som hjälpt till att bygga eller administrera sajten) - eller till och med ett annat företag som en SEO-byrå eller en reklambyrå - medan en annan person erhållit fakturan. Vilket skapat förvirring, och en känsla av att man inte beställt sitt engagemang. Vilket inte varit bra, och någonting vi borde varit snabbare med att hantera. Mellan 2010-2012 använde vi också av e-postfakturor vilket tyvärr inte heller var bra, då en del kunder fick påminnelser utan att ha sett originalfakturan. Det har vi ändrat på och nu skickar vi alltid pappersfakturor. Vi var också, p g a för liten bemanning, för långsamma på att svara på mejl. Dock: nu, ett antal år efter att KTH lämnat Infoo och en granskningsavgift infördes, så upplever vi att vi fått ordning på logistiken, och vi ber om ursäkt för fel vi begått under övergångsperioden från en statligt finansierad verksamhet till en privat verksamhet. Det går också utmärkt att mejla oss (såväl ärenden som eventuella uppsägningar); vår kundtjänst hanteras av vår redaktion och är via mejl. Vi svarar alltid inom 48 timmar på vardagar på: redaktionen [@] infoo.se Vi har nya planer framöver och hoppas vi kommer kunna lyfta Infoo.se till att bli en riktig webbresurs igen. Till hösten kommer de första nyheterna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Så här lyder informationen på er webbplats:
"Att vara med i Info ökar din sajts synlighet på internet. Här anmäler du en ny sajt eller uppdaterar informationen om en sajt som redan finns i katalogen. Att hantera en nyanmälan tar idag 261 dagar, därför rekommenderar vi att du väljer Express-anmälan om du vill öka din sajts synlighet inom två dagar. Läs mer om anmälan eller ladda ner en instruktion för anmälan här." Så jag förstår det rätt att det kostar 499:- + moms att vara med ett år och vill jag att ni ska kika på sajten tidigare än 261 dagar så får jag betala ytterligare 100:-? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
http://www.konsumentverket.se/Om-oss...-vi/Vem-ar-KO/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För att ett avtal ska vara giltigt ska engiltig firmatecknare underteckna avtalet. annars är det i princip ogiltigt. Finns undantag där en persons naturliga ställning i företaget ger rätten att ingå avtal. Typexempel: En butiksanställd som sitter i kassan på ICA har rätt att ingå avtal med kunden när kunden vill köpa varor från ICAs sortiment. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|