|
Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
|
Jag skulle direkt avråda att starta ett webbhotell i dagsläget, eftersom även om inte marknaden är mättad är det oerhört svårt att erbjuda något konkurrensmässigt kvalikativt när man jämför med de etablerade aktörerna. Jag beräknar att om man ska starta något seriöst behöver man åtminstone 2 miljoner i kapital. Utöver det gäller det även att ha stöd från bank och/eller investerare eftersom det kan behövas ytterligare finanser/stöd innan man når break-even (beroende på affärsplan).
Med det sagt tror jag nog det absolut är möjligt att starta webbhotellsverksamhet, om man fokuserar på max 10 kunder som man har väldigt nära samarbete med och där man kan bygga upp en riktig shared-hosting under en längre tid med de inkomsterna man får därifrån.
Ett alternativ är också att bli återförsäljare hos någon av de större webbhotellen och ge "dina" kunder mervärde, exempelvis personlig kontakt, automatiserad övervakning med SMS-notifiering, hemsidesbyggande och så vidare. Det finns även billiga VPSer där man kan lägga upp fattig-mans-webbhotell om man verkligen vill leka med server-konfiguration.
|