FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Påminnelse kan du skicka dagen efter förfallodatum, men du har bara rätt att lägga på en påminnelseavgift om max 50 kr (momsfri upp till 50 kr då det är en finansiell tjänst) om du har ett avtal med kunden om att du får ta ut påminnelseavgift. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-13 klockan 23:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det går alltid att bestrida fakturor. Även om de är 100 % korrekta och enligt avtal. Dock är det extremt korkat att göra på det viset, eftersom fordringsägaren (i det här fallet du) tvingas gå till tinget för att driva in skulden. Det kan bli ruggigt dyrt för den som förlorar.
Om det inte står specifikt i avtalet att du ska överlämna koden innan fullgjord betalning, så har du ingen skyldighet att göra det. Du har tvärtom skäl att inte göra det, pga kundens dåliga kreditvärdighet. Vad har kunden för argument till att han inte vill betala, innan koden lagts upp på hans hosting? Har han skäl att inte lita på dig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Gustav: Det har varit uppenbart redan från början att han inte har för avsikt att betala. Jobbet var klart, jag väntade två dagar på feedback (vilket han och designern gett oss löpande under jobbet), fick ingen utan skickade faktura. Han började använda det vi skapat direkt vilket jag kan bevisa men likväl bestred han fakturan med anledningen till att vi inte gjort klart jobbet.
Det kan tyckas lite med 2 dagars väntan men han har som jag skrev haft tillgång till arbetet online sedan dag ett och han och tredje part började använda tjänsten innan dess att jag startade de 2 dagarnas väntan på feedback. Det han hänvisade till var en felaktighet som hans designer var skyldig till, och som vi korrigerade direkt. Han och hans partner hittade några till under arbetets gång men 80% av dessa var deras eget system som orsakade och resterande som var våra fixade vi direkt inom nån timme, småsaker, grafiska. För att tillmötesgå honom ändrade jag datum för fakturan med två dagar. Han hittade då andra orsaker för att bestridan ska kvarstå och ALLT kretsar kring att han inte fått tillgång till koden. Detta har vi inte kommit överrens om utan det som avtalades från början var att vi skulle ha siten på vår server. Han valde dock att ändra när jag "hintade" att det kanske inte var någon bra ide eftersom vi inte ska göra jobbet i framtiden. Från början skulle hans ”specialist” ta hand om databasen så vi behövde inte skapa en funktion för att underlätta för dem. Sen när det väl kom till kritan var inte specialisten så kunnig. Det innebar att vi fick göra extra arbete (som jag föreslog från början), givetvis utan betalt eftersom de tycker att det är vårt fel att Drupal CMS är så komplicerat. Vi har även skickat instruktioner för hur det fungerar och hur man ska göra. Anledning till att inte lita på oss finns inte för i så fall hade han inte gått med på att vi skulle hosta tjänsten från början. Det handlar helt och hållet på att han anser att han har rätt till något för att han vill byta hosting. Hade han inte bestridit fakturan med så dåliga ursäkter hade vi redan nu flyttat siten men som han betedde sig då och fortfarande gör, ringer många varningsklockor. Vad vi tror är att han insett att iden inte är så bra som han trodde och därför behöver han inte det vi gjort. Vi sparar dock alla ändringar de gör så att vi kan bevisa klart och tydligt att de gör ändringar (vilka helt och hållet innebär att tjänsten används skarpt. Kunden kan inte göra andra typer av ändringar) Senast redigerad av Titusbramble den 2012-04-14 klockan 08:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Connywesth: Är 30 dagar påhittat? Sedan är det precis som vid vår tidigare diskussion bara en myt att man inte kan ha annat än 30 dagar. Det är exakt de dagar man avtalar om och därför kan jag välja 2 dagar om vi så avtalat!
Läs här så vet du till i framtiden http://www.konsumentverket.se/Svar-f...llkor-faktura/ Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|