Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

http://hejfaktura.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-29, 15:43 #21
mkotsalainens avatar
mkotsalainen mkotsalainen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2010
Nykomling
mkotsalainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Gick också in med låga förväntningar när jag såg domänen, men så fel jag hade, störtskön sida, och ser riktigt bra ut! Grattis till lyckat projekt!

Ska tipsa de som frågar mig om fakturering om detta
Kul! Tack!

Matti
mkotsalainen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 23:11 #22
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem

Riktigt bra! Känns enkelt, stabilt och genomtänkt.
Nilsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-07, 23:33 #23
Rekklesss avatar
Rekkless Rekkless är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Rekkless Rekkless är inte uppkopplad
Medlem
Rekklesss avatar

Reg.datum: Dec 2011
Snygg design och väldigt simpel att använda. Perfekt för mig som nyföretagare, har använt mig av tjänsten i cirkus en månad, fungerar utmärkt! Grymt jobbat
Rekkless är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 00:08 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

När jag lägger upp en ny offert så står det fakturanummer, det borde stå offertnummer tycker jag....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 00:53 #25

Det verkar som offert och fakturor använder samma nummerserie, det borde vara helt olika nummerserier, för jag skrev en offert som fick nummer 1 och sedan skapade jag en faktura av denna offert och då fick faktura nummer 2, fast det var min första faktura i systemet.

När man sparar borde nummret föregås av "Offert nr " respektive "Faktura nr "....

Offerten borde ha ett sista giltighetsdatum normalt är väl 30 dagar.

Offerten borde även innehålla de flesta uppgifter som finns på fakturan som betalningsvillkor (ex 30 dagar netto), kundens förfrågningsnummer e.d.

De flesta moderna fakturasystem skiljer idag på Fakturadress och Leveransadress, de borde absolut vara med på både Offert och Faktura. Vissa har även med Betalningsmottagare för de tillfällen man säljer sin faktura till ett Factooringbolag (men det kanske är överkurs för detta system).

Något jag saknar är artikelregister, det är ju ganska vanligt att man säljer samma typ av tjänster om och om igen. Då vill man inte gärna skriva upp desa uppgifter varje gång.

Artikelregistret skulle kunna vara ganska enkelt med Uppgifter om Artikelnummer, enhet, pris och Beskrivning.

Fakturan måste abslut ha med uppgift om kundens ordernummer. Många företag (i synnerhet större företag) kräver att man anger kundens ordernummer för att de över huvud taget ska registrera fakturan i sin leverantörsreskontra, annars returbnerar de fakturan med orden "Ej beställt".

Vidare tycker jag att jag ska kunna ange under inställningar att jag alltid ska få en kopia till min egen emiladress, nu måste man ange detta för varje offert/faktura man utfärdar, då är det lätt att missa. Dessutom borde man kunna skicka åtminstonde faktorna vidare till fler än en egen motagare så jag kan skicka till min bokföringsfirma automatiskt och till mig själv.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-08 klockan 01:02
Oläst 2012-04-08, 01:35 #26

Hittade under systeminställningar hur man automatiskt får kopia till sig själv respektive bokföringsfirman, bra att det redan fanns med.

Jag tycker även Artiklar ska innehålla momssatsen för respektive artikel, för det kan ju variera om man säljer böcker (6%) eller utför konsulttjänster (25%) eller har cateringfirma (12%) Eller om man säljer på export utanför EU då det alltid är 0% moms.

Eftersom Hejfaktura även har flerspråkighet (engelska i alla fall) så tycker jag man måste kunna ta hänsyn till EU export, dvs att man måste ange kundens VAT-nummer för att få använda 0% moms inom EU.
Oläst 2012-04-08, 11:07 #27
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker även Artiklar ska innehålla momssatsen för respektive artikel, för det kan ju variera om man säljer böcker (6%) eller utför konsulttjänster (25%) eller har cateringfirma (12%) Eller om man säljer på export utanför EU då det alltid är 0% moms.
Ungefär såhär? Funktionen finns ju isåfall.

fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-08, 13:04 #28

Nja, det var inte riktigt så jag menade, men man kan givetvis göra det manuellt som visar i ditt exempel.

Jag tänkte mer att Export parametrarna ligger på fakturanivå, dvs gäller alla artiklar på hela fakturan.

Det finns alternativen:

- Försäljning i Sverige, dvs redovisa moms
- Försäljning inom EU, Utan kundens VAT, dvs redovisa moms
- Försäljning inom EU, med kundens VAT, 0% moms
- Försäljning utanför EU, altid utan moms, dvs 0%

Dessa paremetrar gäller som sagt hela fakturan. I Beskrivningsfältet vill man nog ha en ganska ren produktbeskrivning, i vart fall skulle jag föredra det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-08 klockan 13:13
Oläst 2012-04-08, 14:10 #29
mkotsalainens avatar
Nykomling

Nykomling
mkotsalainens avatar

Tack för din input Conny, det märks att du har bra koll på de här grejerna.

Citat:
När jag lägger upp en ny offert så står det fakturanummer, det borde stå offertnummer tycker jag....
Citat:
Det verkar som offert och fakturor använder samma nummerserie, det borde vara helt olika nummerserier, för jag skrev en offert som fick nummer 1 och sedan skapade jag en faktura av denna offert och då fick faktura nummer 2, fast det var min första faktura i systemet.

När man sparar borde nummret föregås av "Offert nr " respektive "Faktura nr
Du har upptäckt en bug!!! Jag har fixat det nu. Det inträffade när man skapade en offert innan man hade skapat sin första faktura. Offertnummer / kundnummer är skilda.

Citat:
De flesta moderna fakturasystem skiljer idag på Fakturadress och Leveransadress, de borde absolut vara med på både Offert och Faktura. Vissa har även med Betalningsmottagare för de tillfällen man säljer sin faktura till ett Factooringbolag (men det kanske är överkurs för detta system).
Bra input. Jag kommer nog lägga till det här eventuellt, men kommer gömma funktionen funktionen så att system förblir enkelt. Jag har blivit kontaktad av ett factoringbolag så eventuellt så kommer jag koppla på en sån funktion framöver, om jag känner att mina användare skulle ha behov av det. Factoring känns lite smutsigt på något sätt, de kör med väldigt aggresiv reklam.

Citat:
Något jag saknar är artikelregister, det är ju ganska vanligt att man säljer samma typ av tjänster om och om igen. Då vill man inte gärna skriva upp desa uppgifter varje gång.
Ja, det kanske vore något. Om fler användare ber om den här funktionen så kommer jag självklart lägga till det. Det gäller hela tiden för mig att balansera enkelhet / funktionalitet.

Citat:
Jag tänkte mer att Export parametrarna ligger på fakturanivå, dvs gäller alla artiklar på hela fakturan.
Bra poweruserfunktion. Jag lägger till det i backloggen.

Citat:
Hittade under systeminställningar hur man automatiskt får kopia till sig själv respektive bokföringsfirman, bra att det redan fanns med.
Har du testat Dropboxbackuppen?! Jag tror att du skulle gilla den funktionen. Då kan du även sharea din Hejfaktura Dropbox mapp med din revisor.

Tack för din input!!!

mvh
Matti
Oläst 2012-04-08, 14:11 #30
mkotsalainens avatar
Nykomling

Nykomling
mkotsalainens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rekkless Visa inlägg
Snygg design och väldigt simpel att använda. Perfekt för mig som nyföretagare, har använt mig av tjänsten i cirkus en månad, fungerar utmärkt! Grymt jobbat
Kul att höra att du gillar systemet! Det är en fin känsla att veta att folk har nytta av en grej som man har byggt.

matti
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017