Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CityNetwork/CityCloud nere

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-19, 21:17 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Polisen gör tyvärr inget på DDOS...
Vi har lyckats luska ut vilka som DDOS:at och sen polisanmält. Tyvärr är det då också att dom oftast inte är straffmyndiga.

Ja, folk under 15 år som kan sitta med riktigt stora botnät (10tals gigabit i vissa fall).
Tyvärr som i att det är synd att de inte är äldre eller som i det är synd att straffåldern inte är lägre? Jag anser att vi har en väldigt rimlig nivå i Sverige idag på den punkten jämfört med flera andra länder. Däremot måste även barn och ungdomar förstå att det de gör är fel och vilken skada de gör. Där har sociala myndigheter och föräldrar ett ansvar. Man kan exempelvis begränsa åtkomsten till internet och / eller bara ge tillgång per programvara om de upprepar sina tilltag. Har man väl börjat med destruktiva aktiviteter så är det tyvärr stor risk att man fortsätter på den banan.

Just därför är det så viktigt att branschens företag och organisationer agerar. Om inte ens de bryr sig så lär inte heller någon annan göra det. Att laga hål är inte lösningen på för mycket godis och sötsaker.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-19 klockan 21:20
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-19, 23:06 #12
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Kan hålla med. Vad har du för tankar om hur webbhotellen bör agera?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 00:07 #13
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Påverka makthavare så att det blir lättare att komma åt dessa personer genom att exempelvis göra det svårare att vara helt anonym på nätet.
Där sa du nåt intressant som jag faktiskt funderat på. Är det nån som vet varför private registration tillåts hos tex Network Solutions? Det känns ju som att man måste kunna stå för det man lägger ut på nätet, skulle man inte tillåta det skulle man säkert få bort en hel del skräp.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 00:20 #14
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Där sa du nåt intressant som jag faktiskt funderat på. Är det nån som vet varför private registration tillåts hos tex Network Solutions? Det känns ju som att man måste kunna stå för det man lägger ut på nätet, skulle man inte tillåta det skulle man säkert få bort en hel del skräp.
Jag tror du missuppfattade mig helt. Jag tycker inte alls det är lämpligt att tvinga folk att posta sina namn på internet vad de än gör, endast att det ska gå att spåra människor som begår brott i så stor utsträckning som möjligt så att det går att producera vettiga bevis. Det bör därutöver vara individens eget val huruvida man vill vara anonym eller inte. Sen är det ju fortfarande väldigt problematiskt med attacker och bedrägerier som går över gränserna men samarbetet fungerar allt bättre får man hoppas.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Kan hålla med. Vad har du för tankar om hur webbhotellen bör agera?
Se till att relevanta branschorganisationer för denna fråga vidare helt enkelt. Varje enskilt webbhotell har naturligtvis betydligt svårare att påverka.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-20 klockan 00:25
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 00:40 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror du missuppfattade mig helt. Jag tycker inte alls det är lämpligt att tvinga folk att posta sina namn på internet vad de än gör, endast att det ska gå att spåra människor som begår brott i så stor utsträckning som möjligt så att det går att producera vettiga bevis. Det bör därutöver vara individens eget val huruvida man vill vara anonym eller inte. Sen är det ju fortfarande väldigt problematiskt med attacker och bedrägerier som går över gränserna men samarbetet fungerar allt bättre får man hoppas.
Nej jag menade inte att det var din uppfattning, bara att du tog upp anonymisering. Känns som att världen går mer och mer mot att folk lever dubbelliv, det som inte är ok att göra i verkliga livet gör dom på nätet. Om man inte skulle kunna gömma sig bakom anonymisering skulle nog folk tänka efter innan dom la ut tex rasistpropaganda och övrig hatbloggar.

Men visst, det finns ju alltid kryphål för den som vill hålla på med sånt så det kanske inte ens är möjligt att stoppa/kontrollera.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 09:01 #16
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Nej jag menade inte att det var din uppfattning, bara att du tog upp anonymisering. Känns som att världen går mer och mer mot att folk lever dubbelliv, det som inte är ok att göra i verkliga livet gör dom på nätet. Om man inte skulle kunna gömma sig bakom anonymisering skulle nog folk tänka efter innan dom la ut tex rasistpropaganda och övrig hatbloggar.

Men visst, det finns ju alltid kryphål för den som vill hålla på med sånt så det kanske inte ens är möjligt att stoppa/kontrollera.
Jo, det kan jag hålla med om men det tycker jag är upp till sajtägare själva att avgöra. Naturligtvis ska lagen gälla även på nätet men tyvärr verkar det vara betydligt lättare att komma undan med exempelvis hets mot folkgrupp online än irl. Så ska det givetvis inte vara.
Oläst 2012-03-20, 09:54 #17
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
ah-berg ah-berg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
Kommer CityNetwork polisanmäla? Inte för att det kommer leda till något men har ni blivit utsatta för brott så varför inte.
ah-berg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 10:10 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Polisanmäla vad? Dom utreder det ändå inte eller finns inget att utreda.

En attack från ett botnät är väldigt svårt att utreda, och väldigt svårt bevisa och bestyrka.

Som leverantör har man även ett ansvar för kunna hantera och skydda sina kunder, ingen hade accepterat att en bank skulle haft kundernas pengarna lagrade på gatan utan något skydd.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 11:03 #19
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Hmm patrik har ingen reservström i tråden innan denna och föreläser för citynetwork om skydd mot ddos här.

Det är vad jag kallar underhållning, keep up the good work!
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-20, 11:51 #20

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Hmm patrik har ingen reservström i tråden innan denna och föreläser för citynetwork om skydd mot ddos här.

Det är vad jag kallar underhållning, keep up the good work!
Fast en så stor störning som slog ut så många ISP samtidigt samtidigt som även skapade störningar i ett helt län är inte riktigt samma sak som när ett företag dör varje gång vid DDoS.

Note: Alla våra core routrar hade faktiskt ström med i Växjö. På både A + B VDC matningen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017