Citat:
Ursprungligen postat av Jine
Varje papper är en sk. verifikation, dvs något som påverkar företagets ekonomi (en blankett per inköp/försäljning eller liknande)
Text = Beskrivning av det som ska bokföras, t.ex. insättning eller inköp av produkt xxx
Bokföringskonton kan du läsa mer om på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontoplan
Debit respektive kredit är inköp/försäljning, mer info på http://sv.wikipedia.org/wiki/Debet http://sv.wikipedia.org/wiki/Kredit
Upprättad av = Dig
Bokförd av = Den som bokför
Attest = Intygat att bokföringen är korrekt
Granskad av bör du hajja själv.
(Alla dom tre fälten är rätt oväsentliga om du är ensam i företaget och gör bokföringen själv)
Jag skulle dock STARKT rekommendera dig kika på Visma Enskild Firma eller liknande, då du slipper pilla med papper och penna... Har personligen aldrig använt en sån där blankett någonsin.
Finns en drös med bokföringsprogram, både online och offline... Speedledger använder jag personligen. Visma finns också.
|
Tack som fan igen, tack för information!
Något program du kan rekommendera för mac?