Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Garantifundering

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-12, 08:48 #1
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Det är ju när du anmäler till butiken. Dock så har du ju reklamationstid som är ytterligare 2 år i ditt fall. Och även under den tiden ska fel åtgärdas. Skillnaden är att det är upp till dig att bevisa att felen fanns där från början och inte är något som du sjäv har åtgärdat.

Kontakta konsumentvägledaren i din kommun. De kan hjälpa dig mer.
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 10:16 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Det är ju när du anmäler till butiken.
Kanske inte riktigt när du anmäler utan snarare när du verkligen lämnar in datorn för reparation. Annars kan man ju ringa ett par veckor efter man köpt datorn och anmäla att den är trasig, vänta 4 år och sen lämna in den och få "livstids" garanti. Tyvärr råkar vi ut för just sådana kunder, som har ringt för flera månader sen och sagt att det var något fel, vi har sagt att dom måste lämna in den för att få den felsökt men dom har väntat tills efter garantin gått ut.
Då återstår bara reklamationsrätt som
1) Inte gäller företag.
2) Inte gäller förbrukningsvara som hårddisk, optisk enhet och batteri. (sen kan man ju fundera på om en disk verkligen är en förbrukningsvara eller inte)
3) Kan vara svårt att få igenom om datorn är i dåligt skick, säg att du har ett antal bucklor på den, det kan innebära att du nekas reklamation.

Så mitt råd är att alltid lämna in datorn såfort problem uppstår, det finns ingen anledning att vänta.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 13:13 #3
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem
Pewas avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
...

Så mitt råd är att alltid lämna in datorn såfort problem uppstår, det finns ingen anledning att vänta.
Såhär i efterhand kan jag inte annat än att hålla med! Är väl av bekvämlighet jag inte lämnade in den direkt, den var ju inte så trasig och jag hade ingen större lust att vara utan dator någon vecka.

Datorn är i väldigt bra skick i övrigt, så att testa reklamera den ska jag göra. Hur går man tillväga då?
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 14:30 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa Visa inlägg
Datorn är i väldigt bra skick i övrigt, så att testa reklamera den ska jag göra. Hur går man tillväga då?
Kontakta återförsäljaren.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017