FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Att inte FoxCon blev nominerat är ju förvånadsvärt. Massjälvmord på arbetsplatsen m.m.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ibland funderar man på vad t.ex en iPhone 4 skulle kostat om den var tillverkad till 100% i t.ex Sverige eller USA. jag skulle tippa på säkert 10 tusen, minst. Skulle man betala det? personligen skulle jag kunna tänka mig göra det om man skulle veta att det går rätt till. Det än nog tyvärr något som inte kommer hända. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Lyssna på denna podcast, http://www.thisamericanlife.org/radi...-apple-factory Jag sällar mig till dem som gärna skulle betala ett par tusen extra för en EU/Usa-made iPhone. Bortsett från att det skulle vara ett direkt ställningstagande mot arbetsförhållandena så tror jag det även är sunt för västvärldens ekonomi på lite sikt att ha egen produktion. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Givetvis kan mycket göras för att skapa en mer balanserad och rättvis frihandel, men sanningen är den att det ända sättet för västvärlden att få lite produktion är antingen att hålla arbetarna inlåsta 12 timmar om dagen med lite ris som betalning alternativt att via handelshinder skapa en artificiellt uppblåst produktion som enbart är negativ ur ett ekonomiskt perspektiv. Titta på Sovjet, de hade en ganska rejäl intern produktion och inte ledde det till någon överflödig produktion av varor eller speciellt bra arbetsförhållanden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag föreslog inte att stänga gränserna eller införa planekonomi, bara att det skulle vara trevligt om alternativet fanns.
Precis som man kan välja närodlade grönsaker eller ägg från frigående höns på ICA. Och alla får väl tro vad de vill, men jag tror att det är lite att kissa på sig, blir varmt i kvartalsrapporterna, men kallt på sikt, att outsourca allt okvalificerat arbete. Senast redigerad av retypejonas den 2012-01-30 klockan 13:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Visst är marknadsekonomi bra i grunden men man måste fortfarande se till att företag inte kan bete sig precis som de önskar. Idag dumpar vi i väst alla problem på u-länderna vilket kanske inte är en särskilt lyckad strategi i längden oavsett vilka åsikter man har i frågan.
![]() |
Svara |
|
|