FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som Droog skriver ska du inte visa pixlarna vid alla köp.
Om besökaren kom via Affiliatenätverk 1.. visa Affiliatenätverk 1-pixeln Om besökaren kom via Affiliatenätverk 2.. visa Affiliatenätverk 2-pixeln osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Problemet är att pixlar bör laddas i alla lägen om nätverket har stöd för cookie less-spårning. Då blir det lite mer invecklat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Precis som med andra viktiga samarbeten så bör en grundläggande sak vara trust. Att vi vill att vår pixel ska vara implementerad permanent beror helt enkelt på att vi vill försäkra oss om att vi spårar alla sales som våra publishers genererar. Bara för att pixeln visas på varje försäljning så betyder det inte att den avfyras till vårt system såvida det inte finns någon koppling till våra publishers. Att implementera någon sorts trackingswitch som nämns i tråden är ett sätt som vissa annonsörer använder. Ett annat är att använda en tredjepartstracking för att mäta detta. För mig handlar detta dock mer om att man inte vill betala samma sales flera gånger. Inte att man inte litar på nätverkens spårning. Det man bör betänka är att man på dessa sätt limiterar möjligheten att tracka sales på ett så rättvist sätt som möjligt. En trackingswitch är ofta kakbaserad och det betyder att du bara kommer att kunna mäta sales som har fullt fungerande kakor. Om användaren då rensar kakor, har någon sorts adblocker eller om kakor skadas på annat vis så betyder det att sales inte registreras från publishern även om publishern är den som genererat försäljningen i sig. De flesta nätverken har dock idag en teknik som fungerar även om kakor skadas eller tas bort. Tyvärr så fungerar inte denna tracking om annonsören har andra system som väljer när pixeln ska visas på tacksidan. Som tidigare nämnt så är huvudsyftet med en trackingswitch/tredjepartsspårning att dedublicera sales. Det betyder att annonsören bara väljer att betala för sista klicket oavsett kanal. Om man då flaggar upp flera kanaler så kan det betyda att publishers tappar sales som då markeras som att komma från annonsörens Google-kampanj, displayköp, egna epostutskick och andra samarbeten bara för att sista klicket gått från tex annonsörens branding-annons på Google. Detta är i sig inget som vi har några problem med så länge som det tas i beräkning av kunden. Viktigt är att ersättningen per avslut är anpassat för hur försäljning dedupliceras. Gör man inte detta så betyder det att affiliateprogrammet i sig blir mindre attraktivt. Det viktiga som jag ser det är inte hur annonsörer väljer att deduplicera sales. Det viktiga är att man är så transparent som möjligt mot sina publishers så att publishers själv kan jämföra annonsörer mot varandra för att hitta den kund som passar just dem bäst. Bifogat kan ni ser hur detta visas i vårt system. Tveka inte att höra av er om ni har några frågor. Detta är en otroligt viktig fråga för både annonsörer, publishers och nätverk. Vänliga hälsningar Per Johansson Head Of Sales Operations zanox AB [email protected] |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|