FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag bygger en sida som endast skall stödja GET requests. Hur gör jag i PHP för att upptäcka om någon gör en HEAD eller en POST?
Någon som vet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
An associative array of variables passed to the current script via the HTTP POST method.
Det borde gå att köra Kod:
if(isset($_POST)) { header ('Location: skickaivag.php'); } ## Samma med $_REQUEST |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför vill man blockera HEAD requester? Bara en nyfiken fråga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Exempelvis
Kod:
if ($_SERVER['REQUEST_METHOD'] != "GET") die("Sorry, we only accept get requests."); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Rätt kontroll vore alltså att kolla if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'head'). Det är dock något underligt varför du vill göra en sån kontroll. Ett anrop med HEAD ska hanteras precis på samma sätt ett anrop med GET enligt specen, däremot behöver inte servern skicka ut svarets body, själva html-koden (eller vad det nu kan vara) som renderas i webbläsaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag har en URL som mäter klick. Och jag har försökt att blockera alla robotar. Men igår såg jag att det i loggarna kom en ny robot som gjorde en "HEAD". Detta gör väl inte normalt människor? Så därför tänkte jag att jag blockar alla "HEAD" requests i framtiden. Låter det rimligt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jo, normala webbläsare gör ofta HEAD, till exempel om de cachat sidan och vill se ifall de har en aktuell version. Det verkar vansinnigt att blockera HEAD-frågor. Senast redigerad av emilv den 2011-12-22 klockan 09:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Fast om jag bara vill räkna en person en enda gång borde det vara Ok att blocka HEAD? Eller kanske returnera "ja, du har aktuell version" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/...c9.html#sec9.4 Vill du göra sådana antaganden är det upp till dig. Jag hade inte gjort det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|