Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Öppna en Iphone 4

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-20, 09:55 #1
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Apple har möjligtvis lyckats hjärntvätta några säljare. I Sverige gäller Svensk lag och i detta fall konsumentköplagen (1990:932). Sedan får Apple tycka/säga precis vad dom vill, ändå gäller Svensk lag. En av grundstenarna i lagen är att den inte går avtala bort.

Om man köper i en butik, oavsett om det är Telia, Phonehouse eller Expert så är den klassiska frasen "vi ska kolla om apple godkänner". FEL! Du som kund har ingått ett avtal med butiken. Kvittot är ditt avtal och konsumetköplagen är avtalstext. Du har INTE ingått avtalet med Apple, alltså är reklamationen en fråga mellan DIG och BUTIK. Vad Apple säger är HELT OINTRESSANT för dig.

Det är skrämmande att folk går på detta bondfångeri. Jag ska göra en jämförelse.

Du tar ett jobb, tjänar pengar och bestämmer dig för att låna pengar till ett hus. Du går till banken och tar ett lån (avtal mellan dig och banken). 6 mån senare blir du av med jobbet och får inte ihop pengar till avbetalningen till banken. Då funkar det inte att gå till banken och säga att man har blivit av med jobbet och be banken snacka med din arbetsgivare istället om han kan betala lånet för du har inte råd. Arbetsgivaren är inte avtalspart och har inget med ditt lån att göra. DU har lånat pengar och DU är ansvarig för att pengarna kommer in.

Precis på samma sätt är inte Apple avtalspart när du köper mobil. Det är BUTIKEN som sålt den och BUTIKEN som ska lösa det för dig (hur och med vem är inte ditt problem). Hur butiken sedan löser det med sina leverantörer är inte ditt problem, på samma sätt som banken inte bry sig hur du får fram pengar till lånet.
Bra skrivet, vet du på rak arm hur detta funkar på icke privata personer? Dvs funkar denna reklamationsrätt för företag också i samma utsträckning?

Skulle vara intressant att höra om någon har lyckats driva ett sådan ärende vidare, för då måste det betyda OK för alla.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017